In tien stappen naar een nieuwe gezichtscrème.

Wat verwacht je van een product en wat vind je belangrijk?

Producten die geschikt zijn voor jouw huid en dus het allermooiste van jezelf naar boven halen, moeten natuurlijk passend zijn bij jouw huidtype en de conditie van jouw huid. Sommige merken richten zich specifiek op huidproblemen, zoals acne of een (over)gevoelige huid. De meeste merken echter hebben verschillende lijnen die elk passend zijn voor een specifiek huidtype. Keuzes maken aan de hand van bijvoorbeeld favorieten van je vriendin of een merk dat op dat moment toevallig in de aanbieding is, is niet altijd een goed idee. Jouw huid is immers uniek en anders dan die van je vriendin. Zoek je een kalmerend product voor je gevoelige huid? Wil je je droge huid voeden, zoek je producten voor je onzuivere huid of wil je vast beginnen met anti-ageing? Het kan natuurlijk ook zijn dat je meerdere aspecten van jouw huid conditie wilt aanpakken. Uiteraard is het mogelijk om verschillende producten te combineren, zoals een luchtige bescherming voor overdag die een goede basis vormt voor je make-up én SPF bevat met daarnaast een rijke, voedende en eventueel herstellende gezichtscrème voor ‘s nachts. Wat vind jij verder belangrijk? Vind je het bijvoorbeeld belangrijk dat producten vegan zijn, niet op dieren worden getest en wil je alleen of in ieder geval grotendeels natuurlijke of biologische ingrediënten? Is de prijs een belangrijke factor en zoek je budget-producten? Wil je alles van één specifiek merk? Als je waarde hecht aan bepaalde punten, zijn er natuurlijk direct al een hoop merken of winkels die je kunt skippen.

Bekijk de ingrediëntenlijst (INCI) zorgvuldig

En dan bedoel ik dus niét de voorzijde van de verpakking, waarop staat ‘Bewezen resultaat’, ‘Nieuwe formule’, ‘Dermatologisch getest’ of ‘Klinisch bewezen’! Want wat zeggen deze kreten nu eigenlijk? Niets dus. Een ingrediëntenlijst echter, liegt niet. Belangrijk om te weten is dat de ingredienten die bovenaan zo’n lijst staan, het meest geconcentreerd aanwezig zullen zijn. Op de meeste verpakkingen staat ‘aqua’ bovenaan. Wordt er op de voorzijde van een product beweerd dat het product rijk is aan ingrediënt ‘A’ of ‘B’, kijk dat dan eens na op de achterzijde van de verpakking. Waar staat het op de ingrediëntenlijst? Staat het onderaan? Dan weet je dat de concentratie van dit ingrediënt laag is, en dat het wellicht niet het product is wat je zoekt wanneer  je heel specifiek op zoek bent naar de positieve eigenschappen van dit ingrediënt. Het is niet altijd te achterhalen, maar zeker de moeite waard om je er enigszins in te verdiepen; hoe worden de ingrediënten die in een bepaald product aanwezig zijn nu eigenlijk gewonnen? Komen ze uit een biologische teelt, worden ze specifiek uit een bepaald land of een bepaalde streek gehaald? Een mooi voorbeeld is arganolie, een ingrediënt dat tegenwoordig helemaal ‘gehyped’ wordt in beautyland. Arganolie die écht uit een koude persing komt, behoudt hierdoor haar positieve werking. Dit proces is echter duurder dan wanneer de noten warm geperst worden. Een product waarop dus staat ‘verrijkt met arganolie’ kan allerlei verschillende prijzen hebben, die écht behoorlijk uiteen kunnen lopen. Je kunt ervan uitgaan dat budget producten met arganolie gebruik hebben gemaakt van warm geperste noten, die op deze manier een hoop van hun kostbare en werkzame stoffen kwijt geraakt zijn.

Zijn er ingrediënten die je wilt vermijden?

Ook hier levert de ingrediëntenlijst weer belangrijke informatie: Wil je bijvoorbeeld synthetisch verkregen geurstoffen vermijden, omdat je gevoelige huid hier op reageert? Of bepaalde vormen van alcohol of SLS, omdat je huid hiervan uitdroogt. Alles staat op de ingrediëntenlijst. Soms staan ingrediënten aangegeven in het Engels of in het Latijn. Google is dan je beste vriend. Er zijn ook fijne naslagwerken met daarin overzichten van alle cosmetische ingredienten, en uiteraard worden hier zowel de ‘goede’ als de ‘slechte’ aangegeven. Kijk er dus goed naar, maar laat je niet afschrikken of verleiden door bepaalde toevoegingen; sommige ingrediënten zijn dus juist in lage concentraties aanwezig, worden gecombineerd met stoffen die de werking teniet doen (bijvoorbeeld om de smeerbaarheid van een product te vergroten, of om de houdbaarheid te verbeteren). Andere toevoegingen dienen slechts als additive, om de eigenschappen van het product te verbeteren of als binder, letterlijk om de samenstelling van ingrediënten te ‘binden’. En soms is een bepaald ingrediënt simpelweg onmisbaar in een bepaald product.

Kijk kritisch naar de prijs

Het is echt niet altijd zo dat een duur product beter is dan een goedkoop of goedkoper product. Plaats hier kanttekeningen bij en laat je vooral leiden door je gevoel. Verder speelt de vraag mee welk bedrag je wilt en kunt aangeven voor je product. Probeer je in ieder geval niet te laten verleiden door de beeldschone dame op de reclame-poster die jou vertelt dat zij er binnen twee weken tien jaar jonger uitzag door gebruik van crème ‘X.’ Hoe mooi ze ook daadwerkelijk in het echt zal zijn, ze heeft heus een hoop hulp gehad van photoshop. Wanneer wij een product aanschaffen van een high-end merk, doen wij uiteraard als consument een (flinke) bijdrage aan dit mooie commerciële plaatje. Merken gebruiken jaarlijks een bepaald bedrag van hun omzet aan reclame; hoe groter de winst, hoe groter het budget voor reclame, in welke vorm dan ook. Maar vergis je niet; écht pure ingredienten, die vaak een heel positieve werking hebben op je huid, hebben wel bepaalde omstandigheden nodig om juist al die werkzame stoffen te kunnen leveren. Verder is er veel onderzoek nodig naar de werking van bepaalde ingredienten en toevoegingen en dit proces kost tijd, en dus geld. En ik zei het natuurlijk al; de manier waarop een ingrediënt gewonnen wordt, speelt vaak ook een belangrijke rol in de prijs. Soms worden ingredienten bijvoorbeeld met de hand geplukt of verwerkt, in plaats van machinaal; dit soort arbeidsintensieve processen zijn kostbaar, en dit zul je terug zien in de prijs.

 Probeer een product uit, vraag samples

Wat voor goeds er ook op de verpakking staat of wat een verkoopadviseuse ook tegen je zegt; jij kent je huid het beste en alleen door het te proberen, weet je of een bepaald product iets voor je doet. Ben je (over) gevoelig voor een bepaald ingrediënt, dan zal je huid dat snel genoeg laten merken. Verwacht geen wonderen! Vaak hebben producten een tijdje nodig om resultaat te laten zien, zeker bij bijvoorbeeld producten die beloven te werken bij rimpels of onzuiverheden. Deze heb je niet binnen één week ontwikkeld; verwacht dus ook niet dat ze binnen één week weg zijn. Van veel merken zijn testers beschikbaar. Ik raad het gebruik van het testen van open potten crèmes in de parfumerie altijd af; veel mensen gebruiken geen spatel, stoppen hun vingers in de potten crème, zodat in de eerste plaats de crème vol bacteriën zit en in de tweede plaats de werking ook zeker niet optimaal meer is. Vraag dus om kant en klare samples. Veel high end merken hebben vaak ook travelsize-kitjes te koop. Heel handig om op deze manier eens kennis te maken met bepaalde producten. Op deze manier kun je ook de geur en textuur ervaren, ook niet geheel onbelangrijk bij je huidverzorging natuurlijk.

Lees de reviews

Ben je benieuwd naar een bepaald product, lees de reviews op internet! Houd er wel rekening mee dat de artikelen geschreven kunnen zijn door iemand die een heel andere huid heeft dan jij, of heel andere eisen aan (de werking van) een product stelt. Toch kun je door reviews een algemeen beeld vormen, van de geur, textuur en werking, maar natuurlijk ook praktische zaken zoals hoe het gebruik van de verpakking is, waar het product te krijgen is en wat het kost. En andersom; Ben je op zoek naar een bepaald product, maar weet je niet welk merk het beste is voor jou; ook dan kunnen reviews een uitkomst bieden. Wellicht kom je op blogs producten tegen die je niet kende, maar die voor jou wel de moeite waard zijn om uit te proberen.

Gebruik producten op de juiste manier

Tja, dit klinkt logisch, maar geloof me maar, tijdens mijn werk als cosmetica-adviseuse ben ik al héél wat vreemde dingen tegen gekomen. Sommige crèmes zul je echt een langere tijd met regelmaat of zelfs dagelijks moeten gebruiken om resultaat te zien. Gebruik producten die passend zijn voor jouw huid. Verder; sommige producten zullen niet optimaal werken zonder gebruik van een ander product; serum bijvoorbeeld werkt alleen in combinatie met een dagcrème, gebruik bodylotion niet op je gezicht, probeer je waterproof oog make-up niet te verwijderen met een reinigingsproduct dat bedoeld is voor het reinigen van je gezicht. En een héle belangrijke in dit punt is bovendien, reinig je huid voordat je je crème aanbrengt. Alleen een goed gereinigde huid zal de werkzame stoffen van een crème optimaal op kunnen nemen.

Kijk kritisch naar de verpakking

Soms ziet een luxueuze zware glazen verpakking er nét even wat mooier uit op je toilettafel dan een pompflacon, maar juist die pompflacon is minder (of eigenlijk zelfs helemaal niet) vatbaar voor lucht, zuurstof en bacteriën; voordeel één is dat de kwaliteit van je product langer gehandhaafd blijft. Voordeel twee; er hoeven minder conserveringsmiddelen aan worden toegevoegd, juist omdat er in luchtdichte verpakkingen geen zuurstof kan komen. Maar ook; is de verpakking praktisch en makkelijk in gebruik en kan je hem makkelijk meenemen wanneer je bijvoorbeeld veel reist? Natuurlijk wil het oog ook wat, en is het fijn als een product er aantrekkelijk uitziet. Gelukkig weten fabrikanten dat heel goed, en doen ze dus erg hun best om producten er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien.

Online of offline shoppen?

De ene vrouw geniet er juist van om producten te kunnen bekijken, voelen en ruiken in een winkel, de ander voelt zich niet heel gemakkelijk in een winkel, misschien omdat ze niet zoveel kennis heeft van de producten en daardoor bang is ‘overruled’ te worden door een verkoopadviseuse. Bij het offline shoppen kun je kanttekeningen plaatsen; in een parfumerie is een grote verscheidenheid aan producten, maar je moet net geluk hebben dat je een verkoopadviseuse treft die (uitgebreide) kennis heeft van écht alle merken. Houdt er bovendien rekening mee dat er vaak promoties lopen waarvan winkels een bepaalde marge of target moeten halen. Op deze manier kun je als consument keuzes voorgeschoteld krijgen die wellicht niet altijd passen bij wat je daadwerkelijk zoekt of wat écht bij je past. Wil je dit voorkomen, dan is online shoppen dus aan te raden.

WISSEL JIJ VAAK VAN GEZICHTSCRÈME OF KOOP JE STEEDS HETZELFDE PRODUCT?
© ByChristiana, tekst. Erica Budding, fotografie. All rights reserved.

6 Comments

  1. Wat een goed en informatief artikel!

  2. Wat een goed, uitgebreid en helder artikel! Er zitten zeker een paar punten bij waar ik meer op zou mogen letten, zoals de ingrediënten in een product. Ik kijk nu zelf meestal vooral naar of een product dierproefvrij is (ik gebruik alleen crèmes die niet op dieren zijn getest) en of het betaalbaar is. Online reviews zou ik nog wel vaker mogen bekijken. Meestal probeer ik gewoon iets uit totdat het potje op is en koop ik dan weer wat anders, maar soms zou ik wel wat meer mogen kijken of een crème ook echt bewezen goed is.

  3. Een HEEL GOED artikel. Vooral voor mensen die zich nog niet zo in huidverzorging hebben verdiept. Jouw woorden bevestigen weer eens wat een goede vriend van mij (toentertijd chemicus bij L ‘oreal) mij lang geleden vertelde. De prijsverschillen tussen bijvoorbeeld Lancome en L’oreal gezichtsverzorging (beiden onderdeel van het L órealconcern) beginnen bij de concentratie van werkzame stoffen en het gebruik van diezelfde werkzame stoffen in een dure of goedkopere variant. Met daarnaast alle andere variabelen als verpakking, doelgroep etc. Targets zijn heel vaak belangrijk voor met name de zogenaamde counters in grote warenhuizen. Die maken geen deel uit van het bedrijf maar huren daar slechts vloeroppervlak met alle bijkomende kosten en dat moet wel verdiend worden met nog een flinke schep erboven op. Aangezien ik ook daar bekenden heb, weet ik dat het om verkoop gaat en niet om het beste overall advies. De Estee Lauder dame zal je niet aanraden om iets van Biotherm te kopen om maar een zijstraat te noemen. Kortom, er over lezen, samples vragen voor een eerste test en het product dan even de tijd gunnen is de beste weg. Tot slot nog een gewetensvraag; je wilt uitsluitend dierproefvrij, geheel biologisch of vegan, besef je dan wel dat grote concerns als bv. L ‘oreal ook merken uitbrengen die daar niet aan voldoen en wil je dan je geld nog wel uitgeven aan producten van dit concern????

  4. Natascha - Beautyopinie says:

    Leuke blog Christiana, hier ben ik dus gek op! Wij staan er hetzelfde in, maar dat weet je inmiddels wel volgens mij 😉

  5. Super artikel, dit is echt heel erg fijn en handig. Er zijn punten waar ik standaard op let; of ze vegan zijn, dierproefvrij, de prijs, maar ook of het is wat mijn huid (op dat moment) nodig heeft. Samples vragen of reviews lezen doe ik eigenlijk nooit, maar zijn wel slimme puntjes waar ik zeker op ga letten 🙂

  6. Wat een duidelijk en informatief artikel! Ik let op een paar dingen: of een product proefdiervrij is (een vereiste!), hoe natuurlijk het is, of het siliconen of parabenen bevat en of er sulfaten in zitten. Nuja, sulfaten gaan niet altijd slecht bij mij. In shampoos vaak wel, maar in bijvoorbeeld badproducten niet. Verder vind ik een pompflacon inderdaad veel handiger dan zo’n mooie pot. Ik heb nogal lange nagels en vind het grúwelijk als er product onder m’n nagels komt te zitten.
    Ik shop het liefste gewoon in de winkel, al voel ik me vaak ongemakkelijk bij bv. ICI PARIS XL omdat je daar aangeklampt wordt zodra je nog maar kijkt naar een product …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.