Vraag jij je ook wel eens af waarom je crème zo duur is? Er zijn een heleboel factoren die meespelen met de prijs van een crème.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Research

Ben jij je ook wel eens rot geschrokken toen je de prijs van de allernieuwste crème van je favoriete merk zag? Er zijn nogal wat factoren die meespelen in de prijs van een product. Ik ga het laten zien aan de hand van een voorbeeld. Fabrikant X wil een nieuwe dagcrème ontwikkelen, wat gaat hier nu eigenlijk allemaal aan vooraf? Voor een nieuw product moet research gedaan worden. De fabrikant moet een doelgroep bepalen en die doelgroep moet onderzocht worden. Welke eisen hebben de vrouwen van tegenwoordig? Welke concurrenten zijn er? Willen we iets geheel nieuws op de markt brengen, of willen we een bestaand product verbeteren. Dit is natuurlijk een vrij economische kwestie die met vraag en aanbod te maken heeft, maar je snapt het idee. Marktonderzoek kost geld. Verdiep je je als fabrikant van een (nieuw) merk niet (voldoende) in je doelgroep, weet je niet wat zij wil, wie je concurrenten zijn en besteedt je te weinig aandacht aan PR in welke vorm dan ook, dan kan je product nog zo goed zijn, het zal niet zoveel verkopen als je er van had gedacht of gehoopt.

De prijs van een crème is deels afhankelijk van de ingredienten van het product

Er is een idee voor een product. Dit product moet dan gemaakt gaan worden, in grote hoeveelheden. De ingredienten die in het potje of flaconnetje gaan, moeten ergens vandaan komen. Dit is direct al een belangrijk punt in de waarde of prijs van het product. Biologische cosmetica is vaak duurder, en dat is natuurlijk niet voor niets. Het heeft natuurlijk voor een deel te maken met de ingredienten die er in zitten, en met de concentraties ervan. Hoe hoger een bepaald ingrediënt op de ingrediëntenlijst staat, des te hoger de concentratie van dat ingrediënt. Ook de wijze waarop ingrediënten verkregen worden kan erg veel tijd in beslag nemen. En tijd is geld. Denk aan bijvoorbeeld ingrediënten die handmatig verkregen worden, kruiden die bijvoorbeeld met de hand geplukt worden. Een ander mooi voorbeeld is argan-olie. Dit is een behoorlijk ‘hip’ ingrediënt in cosmetica-land, maar als je eens goed om je heen kijkt, zul je zien dat je al producten met argan-olie kunt kopen voor een paar euro. Ook dit heeft weer te maken met het feit hoe deze olie verkregen wordt. De olie wordt geproduceerd door het handmatig kraken (daar heb je het weer!) van de noten, waarna de olie ongeroosterd geperst wordt met een machine. Een écht koudgeperste arganolie bevat meer Vitamine E en is dus waardevoller en in feite ook beter voor je huid, maar dus wél kostbaarder. Het komt verder voor dat bepaalde ingrediënten alleen maar in een bepaalde periode van het jaar gewonnen kunnen worden, of van heel ver moeten komen. Verder is er verschil tussen de puurheid van ingrediënten en de synthetische vorm ervan. Echte rozenolie bijvoorbeeld is extreem kostbaar, wanneer een fabrikant dit zou gebruiken in een product, zou de prijs veel hoger liggen dan wanneer hij een synthetische variant zou gebruiken.

Levensduur van het product

Een product moet een bepaalde levensduur hebben, dat wil zeggen; je wilt het product gedurende een bepaalde tijd kunnen gebruiken, zonder dat het bederft. Elk product op waterbasis heeft conserveringsmiddelen nodig. Er zijn echter nogal wat manieren om een product te conserveren. Parabenen zijn chemische conserveringsmiddelen die goedkoop zijn, maar een negatieve kunnen hebben op je huid, en zelfs op je algehele gezondheid. Waar kies je als fabrikant dan voor?

Tests en proefpersonen

Verder moet een product onderworpen worden aan tests voordat het op de markt komt, men moet immers weten hoe er op gereageerd wordt. Echter, écht representatieve tests kosten een hoop tijd, en dus geld. Deze tests worden uitgevoerd onder proefpersonen die allemaal andere huidtypes – en huidcondities hebben, die de producten dan gedurende een aantal weken gebruiken.

De prijs van een crème heeft ook te maken met de verpakking van het product

Als de ingredienten dan eenmaal op de plaats van bestemming zijn en het product ontwikkeld en gemaakt is, moet het ook ‘ergens in’. Een verpakking kun je als fabrikant natuurlijk ook zo duur of goedkoop maken als je wilt. Creëer je een bijzondere verpakking die een lust voor het oog is, of ga je vooral voor iets degelijks? Kies je voor recyclebaar materiaal, kies je voor glas, kunststof? Naast ‘mooi’ moet een verpakking ook praktisch zijn. We willen als vrouw dat onze mascara roller perfect sluit na gebruik, zodat hij niet binnen een week uitdroogt. Onze poederdoos moet tegen een stoofje kunnen. Verder willen we de letters van onze flacon douchegel ook nog kunnen lezen na een aantal douchebeurten, waarbij deze flacon dus ook flink wat water heeft gezien. Er moet misschien zelfs een naam voor het product bedacht worden. Wanneer het product klaar is komen er allerlei logistieke zaken bij kijken; niet alleen de ingrediënten moeten aankomen in de fabriek, ook het kant-en klare product moet ergens naartoe, misschien moet het wel wereldwijd verzonden worden, en dan komen er zaken als btw en invoerrechten bij kijken.

Exclusiviteit van een merk

Naast al deze factoren speelt exclusiviteit ook een belangrijke rol. Bepaalde merken hebben in de afgelopen tijd een ‘naam’ opgebouwd die hoog gehouden moet worden. Natuurlijk betaal je als consument voor bepaalde ingredienten, een prachtige verpakking, maar toch ook zeker voor ‘de naam’, laten we eerlijk zijn. Deze naam geeft je het gevoel van een bepaalde luxe, misschien zelf een bepaald gevoel van status, waar je van geniet. Zo’n merk zal er dus alles aan doen om dat zalige gevoel van luxe bij de klant hoog te houden. Als Chanel de lipsticks vanaf morgen opeens voor vijf euro per stuk zou gaan verkopen, zou dat hele status-gevoel op slag verdwijnen, puur en alleen omdat ‘de luxe’ eraf is, en veel mensen zouden die hele lipstick dan niet eens meer hoeven. Ook merk X wil brood op de plank. Na al het onderzoek, al het brainstormen en alle tijd die er gestoken is het ontwikkelen van een mooi concept voor een geweldige crème, wil een bedrijf natuurlijk ook winst maken. En dat is niet meer dan logisch!

Wil je de prijs voor een crème betalen…of toch niet?

Dit zijn zomaar een aantal punten om eens bewust te kijken naar de prijs van een product. Nogmaals, je bepaalt helemaal zelf of jij die prijs er voor wilt betalen. Gelukkig kun je zowel online, bijvoorbeeld bij online apotheek Viata als offline crèmes vinden in alle prijsklassen. Je kunt dus altijd wel een crème vinden die aan je eisen en wensen voldoet en bovendien ook binnen je budget past. En verder, deze blogpost is natuurlijk niet geschreven met als uitgangspunt dat dure crèmes altijd beter zijn.

© ByChristiana, tekst. Erica Budding, fotografie. All rights reserved.

3 Comments

  1. Het is inderdaad wel goed om je hiervan bewust te zijn, een dure prijs is niet alleen maar bedoeld om heel veel winst te maken! Soms is een product gewoon duur door deze factoren en tja, dan moet je er nou eenmaal wat meer voor neerleggen, maar dat doe ik wel sneller als ik weet wat er allemaal voor geld ingestopt is.

  2. Heel interessant om te lezen! Ik vraag me wel altijd af of ik een product de prijs waard vind en merk dat ik zolang het totaalplaatje van kwaliteit en uiterlijk klopt ik de prijs al snel voor lief neem. Daarnaast vind ik het bij gezichtsverzorging belangrijk dat er (grotendeels) natuurlijke ingrediënten in zitten!

  3. Wat een leuk artikel om te lezen! Ik besteed over het algemeen niet zo heel veel geld aan make-up of verzorgingsproducten, maar voor huidverzorging en gezichtsmake-up ben ik wel bereid wat meer te betalen, omdat het toch direct op je huid belandt…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.