Happy you,  LIFESTYLE

CBD olie om beter te slapen en nog 9 slaaptips!

 

Welterusten.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Onderschat het belang van een goede nachtrust niet. Slaapgebrek zorgt er niet alleen op de lange termijn voor dat je je dag in dag uit moe voelt, het kan ook effect hebben op allerlei andere vlakken van je dagelijks leven. En oh ja, je kan er súper chagrijnig van worden. Ik deel dus onze tips om lekker te slapen!

Omgeving

Zorg voor een goed geventileerde kamer. Zet dus in ieder geval overdag lekker een raam in je slaapkamer open, zodat er voldoende frisse lucht naar binnen stroomt. Een ruimte waar het té warm of té koud is, kan je uit je slaap houden. Zorg er ook voor dat het donker genoeg is. Dat kan met rolluiken of met verduisterende gordijnen. Als het écht donker is, weet je lichaam dat het tijd is om te gaan slapen. Verder is het fijn om een opgeruimde slaapkamer te hebben. In feite wil toch niemand gaan slapen en dan vervolgens weer wakker worden tussen de rotzooi? Zelf vind ik het fijn om de slaapkamer in de ochtend al op te ruimen. Lekker het bed opmaken, kleding in de was of terug in de kast. Losse rommeltjes terug naar de plek waar het hoort.

Voor het slapen gaan

Creëer voor jezelf een voor het-slapen-gaan-ritueel, met dingen die echt bij jou passen. Structuur werkt op veel andere vlakken van je leven goed, maar volgens mij nergens zo goed als voor het slapen gaan. Structuur in de avond aanbrengen, kun je bijvoorbeeld al makkelijk doen door in de avond steeds rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan. Ga bijvoorbeeld nog een half uurtje lezen, of neem een bad. Dingen waar jij ontspannen van raakt dus. Op een gegeven moment raakt je lichaam gewend aan dit patroon en weet dan als het ware dat het tijd is om te gaan slapen.

CBD-olie om beter te slapen

Dit is een tip van André! André is helaas geen goede slaper, nooit geweest ook trouwens. Hij probeerde eerst Melatonine-tabletten, en daar viel hij wel goed van in slaap, maar hierdoor werd hij steeds midden in de nacht wakker. Sinds een tijdje gebruikt hij CBD olie voor het slapen gaan. CBD is de afkorting voor cannabidiol en dat is een bestanddeel dat in cannabis aanwezig is. Nu niet meteen schrikken, want het ís natuurlijk niet hetzelfde! CBD olie is namelijk niet psycho-actief, wat eigenlijk betekent dat je er niet ‘stoned’ of ‘high’ van wordt. CBD olie kun je in feite zien als een natuurlijke rustgever. En het fijne is dat CBD olie er niet alléén voor zorgt dat hij makkelijker in slaap valt, maar er óók voor zorgt dat de slaapkwaliteit beter is. Wanneer je CBD olie voor het slapen gaan gebruikt, vermindert dat de duur van de REM-slaap en verhoogt het de diepe derde slaapfase. Je slaapt dus lekker dóór en wordt niet meer halverwege de nacht wakker. Begin met een paar druppeltjes, in ieder geval niet direct met de maximale hoeveelheid. Kijk gewoon wat jouw lichaam nodig heeft. De bedoeling is dat je wat druppeltjes onder je tong laat vallen en dat slik je vervolgens door. Zorg ervoor dat je dit enkele uren voor het slapen gaan doet, niét direct voor het slapen gaan. André vindt dat er een wat ‘grassige’ smaak aan de druppeltjes zit, maar niet storend. Overweeg jij CBD druppeltjes? CBD olie kopen, gebruiken of in huis hebben is uiteraard allemaal volkomen legaal en je raakt er niet verslaafd aan.

Dingen om te vermijden

Er zijn aardig wat dingen die je beter kunt vermijden als je slecht slaapt. (Veel) eten vlak voor het slapen gaan bijvoorbeeld. Ik kom steevast moeilijker in slaap wanneer ik ‘s avonds (laat of veel) heb gegeten. Ook powernaps overdag kun je beter vermijden, dit kan je ‘normale’ slaapritme namelijk behoorlijk verstoren. Telefoons naast je bed is eigenlijk een echte no-go. Hetzelfde geldt in feite voor alle elektronica. Plaats het überhaupt liever niet in je slaapkamer, haal het weg, of zet het in ieder geval uit.

Het bed

Onderschat de waarde van een goed matras en goede kussens niet. Zeker een matras kan best een flinke investering zijn, maar dit komt uiteindelijk echt ten goede aan je gezondheid. Bij veel winkels kun je proefslapen; je haalt het matras dan in huis, of laat het thuis bezorgen, en dan kun je bijvoorbeeld een paar weken proefslapen, kijken of juist dit matras wat voor je is. Er bestaan ook ontzettend veel verschillende dekbedhoezen. Zelf hebben wij een vier-seizoenen variant. Ideaal, want zodra het warmer wordt, kun je hier een deel vanaf halen. Een goede tip om je matras langer mee te laten gaan is trouwens om hem regelmatig om te draaien. Verschoon ook regelmatig je beddengoed. Niks comfortabeler en lekkerder dan ‘s avonds onder een fris gewassen dekbedovertrek kruipen, toch?

Ben jij een goede slaper?

© ByChristiana tekst & fotografie. All rights reservedDit artikel bevat een gesponsorde link.

6 Comments

  • Babs

    Ik ben een slechte slaper. Soms zit ik wakker totdat de zon weer op komt, vreselijk! Ik merk het ook dat als ik wat eet voor het slapen gaan dat ik dan moeilijker in slaap kom, maar soms heb ik zo een trek dat ik ook weer wat moet eten.
    CBD olie heb ik geprobeerd maar het deed niks voor mij, waarschijnlijk omdat ze voor mij te mild zijn tegenover mijn zware pijnstillers denk ik.

  • Rebecca

    Poeh de laatste tijd ben ik juist een hele goede slaper, maar word ik niet uitgerust wakker. Ik slaap om 10 uur en word de volgende ochtend pas om 11 uur wakker. Denk dat dit een kwestie is van ook even naar de dokter gaan hihi. De olie klinkt erg interessant, al hebben voorgaande olieen bij mij nooit gewerkt.

  • Simone

    Al heel veel over CBD olie gelezen, kom het steeds vaker tegen! Ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de werking ervan. Ik ben een hele wisselende slaper. Dan heb ik periodes dat ik als een blok in slaap val, dan weer periodes dat ik nachten lang lig te woelen en zelfs periodes dat ik elke nacht gillend wakker wordt door nachtmerries die net echt lijken. Fijn artikel!

  • Deb

    Helaas ben ik geen goede slaper. Ik word veel wakker door mijn zwakke blaas en kom dan vaak moeilijk in slaap. Wanneer ik de pech heb om om 05:00 wakker te worden en ik weet dat ik er 07:00 uit moet kom ik soms gewoon niet meer in slaap GRRR! Die druppeltjes lijken me dan ook wel wat voor mij, maar ze zijn best heel prijzig (199 voor een klein flesje.. aiii een goede nachtrust mag wat kosten ;-)) of ik kijk naar de verkeerde.. welke gebruikt André precies? Er staan er best wat op.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.