Healthy you,  LIFESTYLE

De dingen die je wel en niet moet doen als je van je buikje af wilt

 

Met een ontplofte coupe, je tong op je schoenen en een raar piepstemmetje van dat fitness-apparaat afkomen omdat je gewoon even helemaal stuk gegaan bent in de vijfenveertig minuten daarvoor. 

Zweet

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

En dat dan zes keer per week. En dan nog met die vetjes zitten. Hoé bestaat het? heb het aan den lijve ondervonden. Letterlijk. Afvallen is hard werken en die zogenaamde diëten waar je over leest die beweren ‘Met dit dieet vliégen die kilo’s eraf’ zijn gewoon ontzettende bullshit. Nee echt. Het enige wat jij rond zult zien vliegen tijdens je dieet is zweet. Heel veel zweet. Toen ik begon met afvallen wist ik twee dingen. Ik zou dat namelijk allemaal heel bekwaam gaan aanpakken door een goede balans te vinden tussen A) meer beweging en B) minder en ‘beter’ eten. WOEHAHAHAHA. De woorden ‘balans’ en ‘Christiana’ zijn nu niet bepaald termen die je normaal gesproken naast elkaar of ook maar in de buurt van elkaar, laat staan in één zin tegenkomt, maar hé. #girlpowerrrrrrrrrrrrrrrrrr. Doelen stellen en zo.

Geflikt

En, hou je vast niet lachen, ik heb het hem gewoon geflikt. Twintig kilo eraf in de periode mei tot en met augustus. Het ging met een kilo per week, er is geen selderijstengel aan te pas gekomen, ik ben niet één keer flauw gevallen, heb geen enkele keer de behoefte gehad om iemand neer te schieten, (mezelf incluis) en het mooiste is, ik zit nog steeds op gewicht. Maar die vetjes op de buik. Dié eshoooooools.

Buikvetjes

Het half jaar dat die kilo’s er af gingen (en die vlogen niet hoor) ben ik wel streng geweest. Doch rechtvaardig. Met resultaat dus. Maar wat heb ik nou geleerd? Dat je door te sporten maar tot zo ver komt. En dat je door op een bepaalde manier te gaan eten ook maar tot zo ver komt. Het afvallen begon in mijn gezicht, daarna werden mijn armen dunner, ik kreeg mijn taille weer terug en ook mijn bovenbenen zag ik slinken. (We gaan het niét over de billen hebben. Gewoon niét dus. Want die heb ik gewoon niet. Had ik een bom duiten, dan had ik mezelf gewoon een paar shiney nieuwe ronde billen aan laten meten, maar ja, die bom is tot op heden uitgebleven dus zit nog steeds met pathetische derrière). Heb ik me bij neergelegd. Min of meer dan. Maar die buik. Daar schoot het allemaal maar niet op.

De yay’s en de nay’s

Maar er is wel heel wat af en ik ga je dus nu even vertellen wat de YAY’S EN DE NAY’S zijn voor een platte(re) buik. Hoewel plat nu misschien een beetje overload is. Laten we zeggen een iéts minder dikke buik dan.

NAY voor zout in je eten. Skip (overmatig) zout en je zult zien dat je minder snel opgeblazen bent.

YAY voor kleinere maaltijden, kleinere hapjes en heel bewust kauwen.

NAY voor overmatig veel suikers.

En dus ook NAY voor frisdrank. Die zitten bomvol suikers en ook daar krijg je een dikke buik van.

YAY voor een detox. Niet meteen afhaken, want dat hoeft zeker niet te betekenen dat je alleen maar sapjes mag. Er is een verschil tussen een sapjeskuur en een detox. Met een detox reinig je je lichaam als het ware. Alle shit eruit zeg maar. Je blijft dus gewoon verantwoord en gezond eten, maar neemt daarbij dus bepaalde supplementen die je helpen met die reiniging.

YAY voor voldoende water drinken. Honger wordt vaak verward met dorst.

NAY voor (ongezond slash veel slash vet) eten vlak voordat je gaat slapen. Er zijn mensen die beweren dat het in feite niet uitmaakt wannéér je eet, zolang je maar minder calorieën neemt dan dat je verbruikt. Volgens hen zou je je dus (in theorie hè) nog even lekker kunnen volvreten voordat je gaat slapen. Doe ik dat echter, dan lig ik met een heel opgeblazen gevoel (dikke buik!) in bed en bovendien slaap ik hier bovendien ook écht slechter door.

YAY voor het combineren van krachttraining en cardio. Met cardio ben je natuurlijk ontzettend goed bezig voor je conditie, maar met krachttraining staat wel echt het verbranden van die vetjes centraal. Met krachttraining stimuleer je namelijk de vorming van de hormonen testosteron en groeihormoon. Twee hormonen die de vetverbanding in je lijf aanzienlijk stimuleren.

NAY voor overmatig alcohol gebruik.

YAY voor moral support. Zo vreselijk belangrijk is het dat mensen in je omgeving weten dat je graag wat kwijt wilt (als in kilo’s dus hè) zodat ze niet te pas en te onpas met stukken taart en bakken ijs voor je neus staan te zwaaien. Of beter nog. Doe het samen. Dan kun je elkaar steunen door dik en dun, of eh, dun en dun.

© ByChristiana tekst & fotografie. All rights reserved. Dit artikel bevat een gesponsorde link.

One Comment

  • Deb

    Leuk shirt heb je aan op de foto!

    Knap dat je 20 kilo’s bent afgevallen in relatief korte tijd en op gewicht blijft. Ik had een tijd terug ook een ijzeren discipline maar er is niks meer van over. Ik zou vanavond bootcamp doen, maar het regent (en flink ook) dus ik ga niet, hopelijk vind ik de kracht om donderdag een karate training te doen van 2 uur, die is gewoon binnen dus ik heb geen excuus dat het regent. Ik probeer inderdaad meer water te drinken. Heb van die flesjes met koolzuurhoudend water gekocht (koolzuur kan geen kwaad toch?) anders vind ik water niet te zuipen. Ik heb nog een lange weg te gaan, maar je inspireert me dus dat doe je goed!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.