Healthy you, LIFESTYLE

Gezond(er) eten, maar dan makkelijk

 

Ik ben niet de één of andere gezondheidsguru. Ik ga je hier dus ook niet voorzien van een kilometers lange verhandeling omtrent chia zaden, peulvruchten en quinoa. 

Ik ga je gewoon vertellen wat ik deed toen ik met mijn nieuwe regime begon en uiteindelijk twintig kilo afviel.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Balans

Echt. Afvallen en lekker in je vel zitten gaat allemaal om balans. Het is in theorie zo simpel. Wil je kilootjes kwijt, dan is het zaak om ervoor te zorgen dat je méér calorieën verbrand dan dat er binnenkomen. Minder eten, meer bewegen, moet dus je nieuwe mantra worden. Maar minder eten betekent absoluut niet jezelf uithongeren. Eet je te weinig, dan gaat je lichaam niet alleen protesteren en (letterlijk) flauw worden, ook is het een feit dat als er dan op een gegeven moment voedsel binnenkomt, wat dat dan ook is, je lichaam dit snel opslaat onder het mom van ‘dit is van mij en hier blijf je nu gewoon lekker af’. Sommige vetjes zijn nu eenmaal mothafucka’s, want die krijg je er gewoon niét vanaf, maakt niet uit wát je doet.

Stoppen met zout

Zout houdt vocht vast. Eet veel zout en all hell breaks loose. Zeg maar hallo tegen je plofkop met hamsterwangen. Zout kun je best makkelijk skippen door om te beginnen al geen éxtra zout aan je eten toe te voegen. Dat er in chips veel zout zit en dat je daar dus beter niet te veel van moet eten, is duidelijk. Maar kant-en-klare Knorr mixjes enzo zitten ook vol barstensvol zout. Probeer in plaats daarvan eens je eigen sausjes te maken.

Water drinken

Verwar honger niet met dorst. Niet alleen is water drinken sowieso goed voor je lijf, water kan ook je hongergevoel verminderen. Zorg dat water ‘bereikbaar’ is. Ja, ja, ik weet dat we gewoon in Nederland wonen en niet eerst vijf kilometer hoeven te lopen naar de dichtstbijzijnde waterput om daar een emmertje vol omhoog te takelen, maar het is nu eenmaal een feit je gewoon vergéét om te drinken op momenten dat je het druk hebt en je geen water in de buurt hebt, denk op kantoor, of wanneer je veel onderweg bent. Neem een flesje water mee van huis, en houd die gevuld. Met wáter dus hè.

Geen frisdranken en vruchtensappen

Serieus. Want dit zit echt boordevol suiker. Ik begon in mei 2016 met mijn nieuwe bewind, en heb sindsdien nooit meer cola gedronken. Geen druppel. Ik mis het ook niet. Eigenlijk drink ik überhaupt geen frisdrank meer. Geen Dubbelsientje niks, #hoeheethetookalweer. Alleen af en toe een vers sapje. En ja, ja, me knows, ook in verse jus zit suiker, maar fruit bevat dan ook weer vezels en zo.

Geen cruesli

Ik was jaren lang gewend om yoghurt met cruesli te eten in de ochtend. Toen begon Quaker op een bepaald moment ook nog hartvormige schaaltjes op hun verpakkingen te drukken. Nou, toen had ik het hélemaal niet meer natuurlijk. Ik at niets anders meer ‘s ochtends. Zelfde met ontbijtkoek. Liefst parelkandij ook nog. Maar dat zit ramvol suikers. Ik eet het nooit meer.

Liever geen ‘light’ producten

Light producten blijken je dus echt niet ‘lighter’ te maken. Er zit dan wellicht minder vet in een light product, maar wel bijvoorbeeld, ja komt ‘ie weer, veel suikers en kunstmatige toevoegingen. Neem nu die yoghurtjes van Optimel, die zijn echt niet zo gezond als ze beweren te zijn. Wat ik nu dus doe in plaats van die yoghurt met cruesli / ontbijtkoek / light optimel zogenaamd verantwoorde yoghurt? Ik neem gewoon simpele magere yoghurt met daarin vérs fruit, zoals aardbeien of een banaan. En ze zeggen ook niet voor niets gaan met die banaan, want van een banaan schijn je dus energie te krijgen. Kiwi, ook lekker in de yoghurt.

Langzamer eten

Tijdens het eten worden er er allerlei signalen naar je hoofd gestuurd. Het seintje ‘ik zit vol’, bereikt je hersens echter pas later. Wanneer je dus te snel eet, is de kans groot dat je meer eet dan je nodig hebt, omdat je lichaam simpelweg niet genoeg tijd heeft om dit signaal te verwerken. Door langzamer te eten wordt het verzadigingshormoon als het ware op tijd verwerkt. Belangrijke toevoeging die ik hier nog wil doen; wees je bewust van wat je eet. Als je tijdens het eten nog met vijftien andere dingen tegelijk bezig bent, kun je je voorstellen dat je bepaalde signalen hélemaal niet meer oppikt.

Nog even over dat weekend

Want dan ‘mág’ je weer. Ja, op zich hartstikke prima en zo dat jij je door de week afzijdig houdt van koolhydraten en je neusje optrekt voor alles wat ook maar meer calorieën bevat dan je aantal vingers, maar door je dat weekend erop dan vervolgens helemaal te buiten te gaan aan alles waar je die hele week zo ontzéttend naar gesmacht hebt, tja, dan doe je het effect van jouw geheelonthouding heel misschien wellicht weer een beetje teniet. Bovendien, als je lichaam eenmaal gewend raakt aan minder snacks, dan héb je er uiteindelijk ook minder zin in. En dat verzin ik niet. Dus wat krijg je dan; dat jij die enorme zak chips vanuit de kast hoort roepen op zondagavond, terwijl je nét gegeten hebt. Maar ja denk jij, morgen is het geen weekend meer. Dus doorbreek nu dit patroon en koop gewoon een voor jou reële hoeveelheid aan snacks en neem die wanneer je er écht zin in hebt. Of dat nu op maandagmorgen (bij wijze van spreken) of op zaterdag avond is. Maar let wel; op is op. En dan moet je tot de week erna wachten om weer snackjes te kopen.

© ByChristiana tekst & fotografie. All rights reserved.

3 Comments

  1. Oh yes! Ik ben het zo ontzettend met je eens, maar ik heb het er tegelijkertijd zo moeilijk mee. Ik zou zo graag van die gezonde salades (met hüttenkäse en een soort doperwten en weet ik wat er nog allemaal in) mee naar het werk meenemen maar ik heb geen inspiratie en weet ook niet waar handige receptjes te vinden zijn die écht gezond zijn en ook nog eens lekker zijn en een beetje vullen. Ja, ik zou natuurlijk het Internet kunnen afstruinen, maar ik heb gewoon te weinig tijd. Dus mocht je nog ideeën hebben dan hoor ik het graag.

    1. Christiana says:

      Ja, dat is dus een beetje het punt. Ik ben nu dus ook niet echt een fantastische kokkin of zo;-) Ik ben hartstikke creatief (geloof ik dan graag), maar niét in de keuken. Ik had je dus graag allerlei geweldige recepten meegegeven, maar helaas:-(

  2. roos says:

    geweldig artikel..en zooo grappig…gaan met die banaan!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.