Healthy you,  LIFESTYLE

wordt je elke dag uitgerust wakker!

 

Rise and shine.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Creëer een voor-het-slapen-gaan ritueel

Oftewel, breng structuur aan, en zeker in de avond. Dit werkt bij mij extreem goed, sterker nog, wanneer dit ‘systeem’ onderbroken wordt, wanneer ik een keer bijvoorbeeld veel later naar bed ga dan gewoonlijk, kan ik maar moeilijk in slaap komen. Structuur aanbrengen kan zitten in heel simpele dingen. Altijd in de avond douchen bijvoorbeeld, en daarna nog even een half uurtje lezen in bed. Op dezelfde tijd naar bed gaan. Probeer het maar eens. Nog een goede; ga naar bed als je moe bent. Dit klinkt logisch, maar geef aan je lichaam toe. Als ik zelf, om wat voor reden dan ook, het slapen gaan uitstel, lijkt het soms alsof ik daarna te moe ben om te slapen, en dan val ik dus moeilijk in slaap. Wanneer je midden in de nacht wakker wordt en de slaap niet opnieuw kunt vatten, kan het helpen om even iets anders te gaan doen, in plaats van heel hard proberen om weer in slaap te vallen. Ik ga rustig midden in de nacht even een kwartiertje lezen om daarna weer ‘opnieuw te beginnen met slapen’, bij mij doet het wonderen.

Zorg voor een goed matras

In de eerste plaats is een goed matras natuurlijk belangrijk. Er zijn ontzettend veel verschillende varianten, en wanneer je op zoek gaat naar een nieuw matras, is het belangrijk om te weten wat voor slaper je bent; een rug-slaper of een zij-slaper bijvoorbeeld. Maar ook; vind je een hard of een zacht matras prettig. Investeren in goede kussens en een boxspring bijvoorbeeld is heel wat waard. Immers, door lekker te slapen, voel je je fitter en energieker en gaan de dingen allemaal een stuk makkelijker dan wanneer je je lusteloos, moe of slap voelt. Heb je eenmaal een goed matras, dan is het ook zo heerlijk om je beddengoed regelmatig te verschonen. Niets is zo lekker om in de avond tussen fris gewassen lakens te schuiven. Zelf kies ik altijd graag voor katoen, liever dan bijvoorbeeld jersey. Katoen blijft wat mij betreft langer ‘schoon’ aanvoelen, ook wanneer je in de nacht meer transpireert.

Een opgeruimde slaapkamer

Niet alleen het bed zelf is eens de moeite waard om goed te bekijken. Ook de slaapkamer zelf moet eigenlijk een rustige plek zijn, waar je in feite vooral slaapt, en niet nog honderd andere dingen doet, zoals werken of studeren. Heb je geen keus om moet je dit wel omdat er simpelweg geen andere plek is, ruim je spullen dan op voordat je gaat slapen. Zorg bijvoorbeeld voor een kast of bakken onder je bed waarin je spullen kunt opbergen. Sowieso is het lekker om even op te ruimen in de avond, zodat je in een nette kamer kunt gaan slapen en weer wakker wordt. Zelf heb ik bijvoorbeeld een leuk kapstokje in de slaapkamer, waar ik mijn kleding van die dag aan kan hangen. Ik zorg dat de was is opgeruimd en alles wat niet in de slaapkamer hoort, ook daadwerkelijk weg is.

Ventilatie in de slaapkamer

De juiste temperatuur is heel belangrijk, het moet niet te koud, maar ook zeker niet te warm zijn. Zorg er in ieder geval voor dat er overdag voldoende frisse lucht de kamer in kan. ‘s Nacht kan het raam best op een kier, zorg er wel voor dat je niet op de tocht ligt, door én je raam én de deur open te hebben. Er bestaan heel wat geurende producten, zoals geursachets, kaarsen en roomsprays, die je kunnen helpen om ontspannen in slaap te vallen. Zelf kan ik absoluut geen geur verdragen voordat ik ga slapen, ik lig er juist wakker van, dus dat is een heel persoonlijke voorkeur. Hetzelfde geldt voor licht of totale duisternis. Vind je het fijn als het volledig donker is, of voel je je prettiger wanneer er wat schemering in de kamer is?

Dingen die je wel en niet moet doen voor het slapen gaan

Eten vlak voor het slapen gaan wordt vrijwel om alle redenen afgeraden. De moeite die het je lichaam kost om dat eten te verteren, houdt je vaak wakker. Hetzelfde geldt voor het gebruik van elektronica, zoals computers, TV en telefoons. Er zijn allerlei onderzoeken die bewijzen dat het gebruik van elektronica voor het slapen gaan de kwaliteit van je slaap negatief beïnvloedt. Aan de andere kant, soms zijn er juist dingen die je nog ‘moet’ doen voor het slapen gaan, zodat je juist rustiger in slaap kunt vallen. Dingen waarvan je bang bent dat je ze in de ochtend vergeet bijvoorbeeld, je tas inpakken, spullen klaarzetten die je de volgende dag nodig zult hebben. Wanneer je van tevoren weet dat je de volgende ochtend vroeg op moet, kan dat een gestresst gevoel geven, een deel van die stress kun je in feite al wegnemen door je goed voor te bereiden.

© ByChristiana tekst & fotografie. All rights reserved. Dit artikel bevat een gesponsorde link.

5 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.