Healthy you,  LIFESTYLE

Staat jouw sport-modus al aan?

 

Hoe ik dit jaar dus twintig kilo afviel.

Afvalproces

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Laten we er niet omheen l*llen. Ik denk dat we allemáál wel veel liever bij de Mac zitten dan op een crosstrainer in de sportschool. En ben je nu helemaal gezond en fitter dan fit, dan moet dat allemaal niet zo’n probleem zijn, maar heb je problemen met je gezondheid, dan wordt het opeens een beetje een ander verhaal. Een aantal jaar geleden werd er in mijn gezicht, tijdens het trekken van een verstandskies, een zenuw geraakt en onherstelbaar beschadigd. Jaren lang heb ik zware pijnstillers, waaronder Lyrica, moeten gebruiken om de pijn enigszins te onderdrukken. Het slikken van deze anti-depressiva (die op de pijn die ik had wel wat anders werkt dan wanneer je daadwerkelijk een depressie hebt) zorgde ervoor dat ik dus heel wat kilo’s aankwam. Door de chronische zenuwpijn had ik totáál geen energie of fut om die kilo’s er af te krijgen. Zo’n anderhalf jaar geleden kwam ik in contact met een neurochirurg die gespecialiseerd is in het herstellen en opereren van beschadigde zenuwen. Ondertussen ben ik geopereerd en pijnvrij. In de periode voor de operatie kreeg ik, met het vooruitzicht van een pijnvrij leven, een énorme boost om gezond te gaan eten, en vooral: heel veel te bewegen. Al met al ben ik twintig kilo afgevallen in de periode mei tot en met september. Ik vertel je hoe.

Balans tussen meer bewegen en minder eten

In feite is afvallen theoretisch gezien geen hogere wiskunde. Het gaat eigenlijk gewoon over méér calorieën verbranden dan tot je nemen. Dat kun je dus doen door je eet-reportoire te beperken tot drie selderijstengels per dag of jezelf élke dag als een maniakale af te beulen op het eerste het beste fitness-apparaat. Maar wat je dus ook gewoon kan doen is wat minder eten en wat meer bewegen dan je nu gewend bent. Zelf koos ik er bewust voor om de eerste drie maanden hélemaal niets te snacken. Uiteindelijk ‘mocht’ ik van mijzelf snacken in het weekend. Nu ben ik in balans ( had ik dus nooit gedacht hè, dat ik dat van mezelf zou kunnen zeggen) en eet ik weer vrij normaal, maar zorg ik er wel voor dat ik nog stééds elke dag beweeg

Voor beweging hoef je dus niet persé de deur uit

Wij hebben geluk met de crosstrainer boven op zolder. Hierdoor hoef ik dus nooit naar de sportschool en kan ik op elk gewenst moment gaan sporten. Zoiets is natuurlijk best een investering en je moet er ook de ruimte voor hebben. Ik kan alleen maar zeggen dat het de investering wel méér dan waard is. Voor heel veel vormen van work-out (denk aan sit-ups) heb je echter niet veel meer nodig dan een (yoga)mat of een paar gewichten. En daar heb je in principe altijd wel ergens een plekje voor.

Bewegen zonder dat het voelt als sporten

En ja, dat werkt echt geweldig. Laat je auto staan en pak je fiets. Neem de trap in plaats van de lift. En de calorieën die je verbrand tijdens het dweilen van je keukenvloer tellen dus ook gewoon mee.

Ga (meer) wandelen

Ze zeggen wel dat afvallen niet zozeer een periode is van maanden lang leven op een slablaadje en een wortel per dag, maar dat healthy living echt een ‘way of life’ moet worden. En dat klinkt cliché, maar dat is dus gewoon wel zo. Wat ik ging doen toen ik begon met míjn nieuwe way of life, was wandelen. Echt élke dag, en dus ook als het regende. En waarom? Het is super laagdrempelig, we kunnen het allemaal, het kost niets en het kan overal. Ik wandelde op dagen dat ik niet aan het werk was steevast een uur per dag (dat is ongeveer vijf kilometer) én elke avond na het eten. In plaats van bankhangen trek je dus vanaf vandaag hupsakee je wandelschoenen aan en ga je lekker de deur uit.

Maak sporten leuk voor jezelf

Goed, je hebt natuurlijk mensen die sporten gewoon écht leuk vinden. Die dat dus liever doen dan…tja…wat dan ook in de wereld. En dat begríjp ik op zich best wel hoor. Sporten maakt namelijk dus wel echt dat je lekker in je velletje gaat zitten, en dan heb ik het nog niet ééns over de letterlijke zin van het woord. Met sporten maak je namelijk endorfine, het blijheids-stofje aan, waar je gewoon…tja…blij(er) van wordt. Maar goed. Hoe zit het nou als je jezelf echt elke keer opnieuw naar die sportschool moét toeslepen? Probéér het dan zo ‘leuk’ mogelijk voor jezelf te maken. Kies een sport die bij jou past en die je goed kan volhouden. Of ga samen met een vriendin of le boyfriend sporten. Gedeelte smart is halve smart, toch? Ik heb dus een half jaar lang elke dag (ja, élke dag!) op de crosstrainer gestaan en heul wat kilometertjes gewandeld. Omdat dat bij mij past. Joggen is bijvoorbeeld hélemaal niets voor mij, of boksen. Of, noem nog eens wat, schermen. Je moet het kunnen blijven volhouden. En verder; ik heb altijd muziek aan tijdens het sporten, daarmee vind ík het tenminste ook al een stuk aangenamer om mezelf in het zweet te werken. Als ik tussendoor dus even lekker kan meeblèren met David Guetta. (zijn plaatjes geven mij in ieder geval heuse sportvibes!) En vind je het fijn om een nieuwe outfit te scoren speciaal voor in de sportschool omdat je je daar fijner in voelt dan in je stokoude slobberbroek? Investéér daar dan gewoon een keertje in.

Beloon jezelf

En nee, niét met een muffin. Ik vond het héérlijk om op een gegeven moment echt nieuwe kleren te kunnen gaan kopen. Hét moment dat je in het pashok staat en opeens drie maten (!) geslonken bent. Jongens, jongens, jongens, dat gevoel is zó lekker.

© ByChristiana tekst & fotografie. All rights reserved.

3 Comments

Leave a Reply to 5 Echt goede redenen om vandáág nog te starten met wandelen – By Christiana Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.