Healthy you,  LIFESTYLE

Twee ideeën voor een gezonde ontbijt-smoothie

 

De smoothie met alléén maar fruit is anno vandaag echt zó 2011. Echt hoor. In het jaar 2017 gooien wij gewoon álles in die blender. 

Enge groentes

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Ik verkeer in de veronderstelling dat ik toch aardig gezond eet. Ik ben absoluut niet de één of andere health-guru en ik haal dan ook echt niet allemaal enge groentes of superfoods in huis die namen dragen waar ik mijn tong zowat over breek. En juist daarom werd ik zo blij van deze twee smoothie-ontbijtjes. Gewoon met dingen erin die zelfs ik snap. Een smoothie in de ochtend heeft gewoon best wel allerlei voordelen. Het is natuurlijk super snel klaar, een ontbijtje op deze manier.

Monsterlijk ding

Je hoeft je koelkast deur maar open te trekken, het één en ander bij elkaar in de blender te gooien en dat ding lekker laten smoothen. (heb ik het even niet over het feit dat die on-ogelijke machine daarna ook weer schoon gemaakt moet worden. En opgeruimd in de kast. Ha. Hahaha. Alsof ik dat mónsterlijke ding op mijn aanrecht laat staan. Alsóf ik daar überhaupt plék voor heb).

Creatief

Bovendien is het ook gewoon écht lekker. Wie gewicht wel verliezen en denkt dat er geen lekker eten meer bij is, is gewoon wrong. Als je een klein beetje creatief bent (of gaat worden), zul je zien dat je heus nog wel lekker kan eten. En tot slot, een smoothie, en zeker wanneer je kiest voor zo een uitgebalanceerde variant als deze, bevat alles wat je nodig hebt als het gaat om een verantwoord en gezond ontbijt. Oké, komt ‘ie.

Smoothie met amandelmelk en spinazie

De eerste smoothie bestaat uit: spinazie, banaan, havermout, halfvolle melk / amandelmelk en chiazaad. Die havermout bijvoorbeeld hè, die bevat belangrijke anti-oxdanten, weinig calorieën (hoera), maar geeft je wél een vol gevoel. Wie dus havermout eet in de ochtend, heeft minder gauw honger. Koppie koppie. Maar goed. Ik ben zelf dus niet van de pap. Bah. Alleen het wóórd al. Pap pap pap. Je zou mij dus met geen stok aan een kom havermout krijgen. Echter in een smoothie, dat is havermout van een heel andere orde.

Banaan

En wat betreft dat chia-zaad. Ook al zo gezond. Bevat namelijk magnesium, omega 3-vetzuren, calcium, eiwitten, selenium, ijzer, kalium en hartstikke veel vezels. Nog een voordeel; chia zaad schijnt je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Die spinazie en die bananen, nou ja, die snap je wel. Gáán met die banaan!

Smoothie met andijvie en mango

De tweede mogelijkheid is een smoothie met andijvie, halfvolle melk, avocado en (bevroren) mango. Eerst over dat fruit. Je kunt fruit dus invriezen. Wel even zorgen dat je de fruit stukjes los van elkaar in een zakje in de vriezer legt. Anders gaat het, tja, aan elkaar vriezen en dan haal je ‘s ochtends gewoon één grote massa aaneengevroren fruit uit de vriezer. Moet je ermee op je aanrecht gaan slaan om die stukken van elkaar te krijgen en nee. Dat is natuurlijk echt geen manier om je dag zen te beginnen. Je kan trouwens in de super ook gewoon kant-en-klaar gevroren stukjes fruit kopen. In gezellige doosjes. Frambozen. Of aardbeien bijvoorbeeld. Zal ongetwijfeld weer minder gezond zijn dan wanneer je zelf vers fruit invriest, maar gewoon FYI. Andijvie kun je bijvoorbeeld ook vervangen door boerenkool, maar dan moet je wel rekening houden met een iets bitterder smaak. De avocado bevat veel vezels en bijna 20 essentiële voedingsstoffen, waaronder: omega-3, vitamines A, C, D, E, K en de B vitamines. Dus. Ik neem er nog één.

Drink jij graag smoothies?

© ByChristiana tekst & fotografie. All rights reserved.

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.