Healthy you,  LIFESTYLE

Van high naar high | Hoe zit dat nou met die suikerdip?

 

Suiker is dus éigenlijk gewoon geváárlijk lekker.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Herkenbaar, de suikerdip?

Waarop je dus nérgens meer zin in hebt en alléén nog maar de behoefte voelt om in je favoriete onesie een gigantische reep chocola naar binnen te werken? Grote kans dat jij last hebt van een suikerdip! Come again? De suikerdip dus. Je bent dus wellicht in de veronderstelling dat zo’n blikje Coca-cola, of nog erger, Red-bull, je voorziet van een énorme powerboost waarop jij dus gewoon maar lekker heel de dag kunt blijven doorgaan, maar niets is minder waar. De waarheid is namelijk dat suiker je moe maakt. Niet meteen, en dat is dus juist zo gevaarlijk. Wat gebeurt er nu eigenlijk wanneer je zo’n blikje cola achterover slaat? Na het innemen van suiker (een snelle koolhydraat) stijgt je bloedsuikerspiegel, en dat gaat best wel heel snel, waardoor je je eigenlijk diréct helemaal geboost en on-top-of-the-world voelt. Deze bloedsuikerspiegel wordt echter weer naar beneden gehaald door het hormoon insuline. En hiér wordt je dus moe van, slap, lusteloos. Eigenlijk heb je meteen weer zin in iets (lekkers). Dit in tegenstelling tot langzame koolhydraten, die de energie veel gelijkmatiger verdelen en dus niet ineens zorgen voor die enorme piek. Langzame koolhydraten zitten bijvoorbeeld in volkoren producten en groenten. Hiervoor heeft je lichaam meer tijd nodig om deze om te zetten in suikers en zorgt daarvoor dus voor een minder snelle stijging van je bloedsuikerspiegel. Deze blijft stabiel en er zal geen suikerdip zijn.

Suiker maakt je high

Daarbij komt dan ook nog eens het feit dat er door het eten van suiker een hormoon in je hersenen vrijkomt, dopamine, waardoor je je hartstikke happy voelt. Maar als er dan een tijdje geen suiker meer binnenkomt, wordt dit gevoel minder en ja, eigenlijk wil je dan gewoon opnieuw iets hebben om je weer zo lekker te voelen.

Afkicken van suiker om de suikerdip te voorkomen

Tja, in theorie is dat natuurlijk niet zo moeilijk. Stoppen dus, met het eten van (veel) suiker. Laat ik vooropstellen dat het nu dus niet zo is dat ik veranderd ben in de één of andere health-guru en alleen nog maar op wortels zit te knabbelen, ik neem echter wel veel minder suiker dan vroeger. Het snelst en makkelijk ging dat wat mij betreft door het vollédig skippen van frisdranken. Ik kan me niet eens meer herínneren wanneer ik voor het laatst cola gedronken heb. Het enige wat ik nog drink is water en thee. Alcohol heb ik (gelukkig) al nooit gedronken, dus daar hoefde ik niet eens van af te kicken. Verder kun je de kant-en-klare sausjes en mixjes ook beter laten staan. Deze zitten bomvol suiker, en trouwens ook vol zout. Probeer dus eens je eigen sausje klaar te maken, super simpel, vooral bij pasta. Toen ik net begon met diëten, heb ik overigens ook heel bewust gekozen om een aantal maanden hélemaal niet te snoepen. Ik vond dat zelf makkelijker dan één beetje snoepen. Wellicht is het door het dopamine verhaaltje van hierboven wat duidelijker geworden waarom je dus eigenlijk liever die héle reep chocola naar binnen wilt schuiven, in plaats van braaf en bescheiden één hapje te nemen.

Heb jij wel eens last van een suikerdip?

© ByChristiana tekst & fotografie. All rights reserved.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.