Onderschat de waarde van je ‘oude’ blogposts niet. Ik geef je tips om deze opnieuw onder de aandacht te brengen en meer bezoekers naar oude blogposts te trekken.

Maak je oude blogposts SEO-proof

Inmiddels staan er om precies te zijn 1088 blogposts op mijn blog. Bepaalde blogposts trekken meer bezoekers dan andere, logisch natuurlijk. Toch vind ik het soms wel eens jammer om te zien dat bepaalde blogposts die ik een paar jaar geleden heb geschreven, weinig bezoekers hebben gehad. Dat kan verschillende redenen hebben, en gelukkig kun je zelf het één en ander doen om meer bezoekers naar je oude blogposts te trekken! Ze kunnen namelijk heel waardevol zijn voor Google, maar natuurlijk ook vooral voor jouw bezoekers. Zorg er voor dat je oude blogposts SEO-proof zijn. Op deze manier kunnen oude artikelen ook beter gevonden worden door Google. Maak jij als blogger gebruik van WordPress, dan kun je daarvoor de Yoast plug-in gebruiken. Enkele heel eenvoudige tips om (oude) blogposts SEO-proof te maken zijn gebruik maken van bepaalde steeds terugkerende zoekzwoorden en synoniemen daarvan. Zorg ervoor dat je deze ook gebruikt in je titel. Voor deze blogpost heb ik bijvoorbeeld gekozen voor zoektermen ‘blogposts’ en ‘meer bezoekers’. Gebruik in je tekst het liefst minimaal drie <H2> tussenkoppen. Vergeet ook vooral het belang van afbeeldingen niet. Voorzie je afbeeldingen verder ook van een alt.tekst die ook daadwerkelijk relevant is voor het onderwerp waar je over schrijft.

Update je oude blogposts om meer bezoekers te trekken

Je kunt ook je oude blogposts opnieuw onder de aandacht brengen. Dit kun je bijvoorbeeld doen op social media. Plaats eens een link naar een oud artikel, dat nog wel ‘relevant’ is, op Facebook bijvoorbeeld. Je kan er dan eventueel voor kiezen om deze oude blogposts te voorzien van nieuw beeld. Je kan een oude blogpost ook onder de aandacht brengen door ernaar te linken in je sidebar. Je oude blogposts zo nu en dan updaten is ook een goed idee. Ik zie nu dat bepaalde artikelen die ik jaren geleden heb gepubliceerd, veel te lang zijn. Verder maakte ik ‘vroeger’ ook geen gebruik van H2-koppen. Eigenlijk borduur ik hier een beetje voort op het SEO-proof maken van je artikelen en het plaatsen van interne links. Wat ik bijvoorbeeld de laatste tijd heel veel heb gedaan, is de inhoud van super lange blogposts kritisch bekijken, enkele onderwerpen daar uit pikken, nieuwe blogs schrijven met elk allemaal veel specifiekere onderwerpen en dan steeds linken naar oude blogposts. Je kan het natuurlijk ook andersom om; onderwerpen uit oude blogposts opnieuw onder de aandacht brengen door een nieuwe blogpost te schrijven. Deze kun je dan updaten met nieuwe en wellicht ook relevantere informatie, maar je kunt hierin natuurlijk wel linken naar oude blogposts. Hierbij kun je trouwens ook even kritisch kijken naar de externe links. Ik merk ook dat bepaalde oude artikelen en dan met name reviews ‘doodlopende’ links hebben, naar bijvoorbeeld webshops die inmiddels niet meer bestaan of naar artikelen die niet meer te koop zijn. Die links kun je dan vervangen voor relevantere links. Plaats verder ook interne links naar oude blogposts. Google houdt namelijk van interne links. Wanneer je interne links in je blogposts plaatst, is er een kans dat bezoekers ook langer blijven ‘hangen’ op je blog, doordat ze van het ene naar het andere artikel klikken en zo dus letterlijk rond klikken op je blog. Interne links in nieuwe blogposts maken, is dus een super makkelijke manier om meer bezoekers naar je oude blogposts te trekken. Je kunt natuurlijk ook interne links in oude blogposts plaatsen.

Maak een blogpost met een ’top 5′

Bezoekers houden nu eenmaal van lijstjes. Het is verder ook gewoon leuk om lijstjes te máken én het is dus een super makkelijke manier om op die manier oude blogposts opnieuw onder de aandacht te brengen. Maak bijvoorbeeld een top 5 van je favoriete producten waar je al eerder over geschreven hebt, schrijf een blogpost met 5 manieren om een ‘little black dress’ te dragen waarin je laat zien hoe jij die de afgelopen jaren gecombineerd hebt of een blogpost met daarin de 5 leukste hotspots waar jij het afgelopen jaar geweest bent. Zelf publiceerde ik onlangs een artikel over tips bij winterkwalen, en daarin kon ik dan weer linken naar oude blogposts.

ALS JIJ EEN BLOG HEBT, UPDATE JIJ JE OUDE BLOGPOSTS WEL EENS?

© ByChristiana, tekst. Erica Budding, fotografie. All rights reserved.

9 Comments

  1. Dit is inderdaad een goed idee om eens te doen. Heb ik vorig jaar gedaan, wekenlang achter elkaar en heeft me wel wat opgeleverd vanuit Google.

    1. Christiana says:

      Ik ben er de afgelopen twee maanden ook zoet mee geweest en ook mij heeft het zeker wat opgeleverd;-)

  2. Wat een handige tips! Ik ga ze zeker toepassen op mijn blog.

  3. Ik heb dat ook gedaan, niet alle oude blogposts, maar een gedeelte. Over linkjes gesproken… ppfff… ik schrok mij gek toen ik een mail kreeg van een onbekend persoon. Die had gezien dat een linkje ging naar een nogal duister en niet bepaald “zedelijk” bedrijfje… Die webshop (ik weet niet meer welke het was, maar het kan iets van sieraden ofzo geweest zijn) bestond waarschijnlijk niet meer en hun domeinnaam was geclaimd door een zaak waar je als beautyblogger absoluut niet naar wilt linken…
    Ben die persoon eeuwig dankbaar!

  4. Wat een leuk en fijn artikel! Heel goede tips ook!
    Ik ben sinds een tijdje ook bezig om langzaamaan wat oude blogartikelen te updaten die het goed doen in Google. Ik merk dat het echt helpt om die artikelen alleen al wat meer SEO-proof te maken. Verder werk ik veel met interne links. Ik link zelfs weleens naar heel oude artikelen. Ik vind het alleen al leuk om die op deze manier zelf weer eens te zien te krijgen 🙂
    Voor het checken op dode links gebruik ik de plug-in Broken Link Checker. Ideaal! Daardoor hoef ik daar zelf nauwelijks nog naar om te kijken.

  5. Toevallig, ik heb afgelopen weekend een van de artikels waarop m’n blog het vaakst gevonden wordt een update gegeven. Die foto’s waren eeecht niet meer representatief, haha. Goede tips geef je!

  6. Natascha - Beautyopinie says:

    Wat een super fijne blogpost Christiana, daar ga ik wat mee doen!

  7. Handig artikel! Hier krijg ik zeker inspiratie door. En toevallig was ik laatst aan het opschonen geslagen door bijvoorbeeld reviews te verwijderen van webshops die niet meer bestaan. Wat voor zin heeft het dan om een het artikel te laten staan wanneer de producten niet meer aangeschaft kunnen worden. Het ging ook nog eens om eigen gemaakte artikelen dus die dus ook nergens anders te kopen zijn.

  8. Dankjewel voor dit artikel, altijd erg fijn om tips te lezen hierover 🙂 Yoast heb ik meteen gedownload. Ik had al een SEO-plugin, maar over Yoast lees ik zoveel goeds, dat ik die in gebruik ga nemen. Van interne links maak ik al gebruik, ik link vaak in artikelen naar artikelen of pagina’s van mijn blog. Kapotte links checken ga ik eventjes op m’n to-do lijstje zetten, toevallig laatst gedaan voor de Online Shops pagina!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.