Een goede planning is essentieel. En heb je er wel eens bij stil gestaan wat je misschien al zelf kunt doen? Je kunt zo echt geld besparen op het klussen!

Een planning is essentieel om geld te besparen op het klussen

Zoals je wel weet ben ik graag in huis bezig. Zeker nu de herfst is aangebroken en we weer massaal binnen zitten, begint het bij mij altijd te kriebelen. De afgelopen weken zijn we dan ook samen heel druk bezig geweest met een nieuw project, namelijk het vervangen en schilderen van alle deuren. Een monsterklus was het, maar ik ben enorm blij met het resultaat. In de afgelopen jaren hebben we natuurlijk veel in huis gedaan (en het is nooit af) en het leek me dus de hoogste tijd om wat algemene klustips te delen, en dan voornamelijk hoe je dat klussen financieel gezien zo aantrekkelijk mogelijk maakt. Plannen is reuze belangrijk wanneer je iets kleins of iets groots wilt verbouwen in je huis. Zeker met bijvoorbeeld een badkamer, wanneer je meerdere mensen over de vloer gaat krijgen. Je kunt natuurlijk een aannemer inhuren die alle mannetjes voor je regelt, maar dat is financieel niet voor iedereen weggelegd en bovendien is het natuurlijk ook niet altijd nodig. Maar wanneer je wel meerdere mensen voor je klus nodig hebt, denk aan een loodgieter, een stukadoor, een schilder, een tegelzetter, dan moeten die mensen in een bepaalde logische volgorde gepland worden. Er moet dan rekening gehouden worden met hun agenda, maar natuurlijk ook met de komst van materialen. Stel je voor dat de tegelzetter klaar staat om te beginnen, maar je tegels zijn nog niet binnen. Een goede planning is dus cruciaal.

Wat kun je zelf doen en hanteer de juiste volgorde

Ook de juiste volgorde hanteren is essentieel om te besparen op het klussen. Toen wij een paar jaar geleden onze muren lieten stucen, leek het ons niet nodig om het plafond ook te doen. Nou, daar zijn we dus heel snel op teruggekomen. Toen onze muren namelijk eenmaal prachtig glad waren, stak ons plafond daar wel echt heel lelijk bij af. Toen hebben we dus een jaar later het plafond alsnog laten doen, maar dit was extra lastig voor de stukadoor omdat hij toen heel goed rekening moeten houden met de randen van de muren. Uiteindelijk heeft dat dus extra tijd (en dus geld!) gekost en bovendien zit je twee keer in totale chaos. Verder is een bepaalde volgorde in een verbouwing sowieso logisch; het is handiger om eerst aan plafonds en muren te werken, en pas als laatste aan een vloer. De afgelopen jaren heb ik gemerkt dat je echt veel meer kunt dan je eigenlijk zelf denkt. Op de een of andere manier ga je ook gewoon sneller aan de gang met een klus wanneer het je eigen huis is. Zo wilde ik bijvoorbeeld het verven van de deuren in de eerste instantie uitbesteden aan een schilder, maar op een bepaald moment dacht ik: ‘Ik ga gewoon zelf een deur in de bijkeuken proberen, die is het minst in het zicht, en als het resultaat dan echt monsterlijk is, kan ik altijd die schilder nog bellen’. Wat bleek; het schilderen ging me goed af. Het was ongelooflijk veel werk, maar ik heb enorm veel geld uitgespaard. Kijk voor elke klus dus; wat kun je zelf? Twee voorbeelden; je wilt een nieuwe badkamer? Het slopen van je oude badkamer kun je wellicht zelf. Dit scheelt erg veel manuren en dus werk. Doe dit natuurlijk met beleid. Ga niet lukraak met een koevoet tegen de wanden rammen, want je zou maar een waterleiding raken. Tweede voorbeeld; je wilt iets geschilderd hebben, maar je kunt of wilt echt niet zelf schilderen? Het schuren kun je wellicht zelf en dat scheelt een professionele schilder veel tijd, en dus weer geld! Ook het afvoeren van afval kun je maar beter zelf doen. Grandioos voorbeeld: wij hadden een monsterlijk groot tuinhuis in onze tuin staan van de vorige eigenaar. Wij vroegen aan een klusjesman wat het zou kosten om dat te slopen en alles af te voeren. ‘Duizend euro’, zei hij. I shit you not. Ik vond dat persoonlijk meer dan belachelijk veel geld. Wat heb ik nu gedaan? Ik heb het tuinhuis toendertijd op marktplaats gezet. ‘Gratis af te halen, je moet het wel zelf uit elkaar komen halen’. Uiteindelijk is het door een man en zijn vader keurig netjes uit elkaar gehaald en meegenomen, tot de laatste plank aan toe. Het heeft me geen cent gekost.

Ga op zoek naar de beste prijs voor je klussen en materialen

Het is tegenwoordig super makkelijk om online prijzen te vergelijken, en dan bedoel ik dus echt alle prijzen. Ik heb ervaren dat de prijzen die mensen voor bepaalde werkzaamheden vragen bizar ver uit elkaar kunnen liggen. Vraag dus eerst verschillende offertes op en ga online op zoek naar reviews en ervaringen van mensen met wie je in zee wilt. Maar je kunt ook zowel online als in fysieke winkels op zoek naar de beste prijs voor de materialen die je nodig hebt. Toen ik bijvoorbeeld op zoek ging naar gordijnen voor in de slaapkamer, ben ik naar twee verschillende speciaalzaken gegaan. Sowieso was er behoorlijk wat verschil tussen de prijzen van de stoffen, maar de ene zaak gaf bijvoorbeeld korting op het op maat maken van de gordijnen, waardoor die totaalprijs opeens een stuk aantrekkelijker werd. Ben jij nu toevallig nog op zoek naar betaalbare raamdecoratie en wil je echt de beste prijs, dan zijn de Jaloezieen op maat van Doehetbudget wellicht een idee. Doordat deze shop alle raamkleding zelf produceert, zijn zij sowieso al een stuk goedkoper dan de concurrenten. En nu we het toch hebben over ‘dingen zelf doen’: op hun website staan allerlei handige checklists waarop stap voor stap wordt uitgelegd hoe je de raammaten op de juiste manier zelf kunt meten. Zo hoeven zij niet overal mannetjes naartoe te sturen om maten op te nemen, en dat merk jij dan uiteindelijk weer aan de prijs. Het is verder ook een kleine moeite om reclamefolders door te bladeren. Wij hebben serieus alles voor de deuren met korting aangeschaft; de deuren zelf, de loopsloten, het nieuwe deurbeslag en ja, zelfs de grondverf en de verf. Het was allemaal gewoon een kwestie van prijzen en lopende acties vergelijken tussen de verschillende bouwmarkten. Hiermee hebben we serieus honderden euro’s bespaard op deze klus!

Welk gereedschap en materialen heb je echt nodig?

Bepaal van tevoren goed wat je op een langere termijn vaker zou kunnen gebruiken en probeer daar dan ook in te investeren. Ze zeggen het niet voor niets; goed gereedschap is het halve werk. Maar gereedschap en machines zijn vaak erg duur. Heb je bijvoorbeeld voor een schilderklus buitenshuis een echt hoge ladder nodig, vraag jezelf dan af of je die ladder daarna echt vaak gaat gebruiken? Kun je er niet een van iemand lenen, of is het misschien een idee om die ladder samen de buren of met vrienden die dichtbij wonen te kopen? Zo deel je de kosten en kun je er allebei gebruik van maken. Veel materialen en machines kun je ook huren bij de bouwmarkt.

Spreek van tevoren een prijs af

Dit is zonder twijfel de belangrijkste les die wij geleerd hebben in de afgelopen jaren. Toen wij in dit huis kwamen wonen, lieten wij onze badkamer doen. Ik moet er eerlijk bijzeggen dat dat ‘zwart’ was, maar tegenwoordig zijn er zoveel klusjesmannen zwart bezig, dat ik denk dat veel mensen hier mee te maken krijgen. Wij hadden een prijs afgesproken (mondeling), maar zodra de hele badkamer gestript was, liet deze beste man ons weten dat hij het dubbele van de prijs wilde. We hadden deze man via mijn schoonvader ingehuurd, en hij heeft even hard opgetreden dus uiteindelijk kwam het allemaal goed. Veel klusjesmannen rekenen een uurprijs, wat op zich natuurlijk heel logisch is. Maar om te voorkomen dat mensen in ‘jouw tijd’ uitgebreid gaan lunchen of uren gaan bellen (ik noem maar wat) is het handig om van tevoren af te stemmen hoe lang zo iemand met een klus bezig denkt te zijn. Dan heb je een prijsindicatie en kom je ook niet voor verrassingen te staan. Laat het desnoods schriftelijk vastleggen.

BEN JIJ EEN HANDIGE KLUSSER?

© ByChristiana, tekst. Erica Budding, fotografie. All rights reserved. Dit artikel bevat een gesponsorde link.

5 Comments

  1. Handige tips, wij gaan volgend jaar verhuizen dus dan zal klussen onvermijdelijk worden 🙂 Deuren zelf verven doe ik alleen niet meer, ik heb één deur per ongeluk met muurverf gedaan.. dat is zo lelijk en vlekt heel snel! Dus doe mij maar een schilder daarvoor, haha. Dan maar iets meer betalen.
    En jeetje, 1000 euro om een tuinhuisje uit elkaar te halen? Lekker verdiend zeg.. jeetje. Slim opgelost zo!

  2. Ik heb het geluk dat mijn bonuspapa een timmerman is en dus veel klusvrienden heeft. Mijn man kan de electra doen, dus ze helpen elkaar onderling.
    Vaak voor nop! Hoe handig!

  3. In ons vorige huis (koophuis) hebben wij toen alles zelf gedaan. Schilderen, ook deuren, de badkamer vervangen, een veranda aanleggen, alles. In de badkamer ook alles zelf gesloopt. Het was een klus maar het is zeker te doen. Ik vond schilderen altijd het leukste werk, alleen het voorwerk vind ik vreselijk. Het schuren, en al dat stof overal….
    Nu kunnen wij hier helemaal niks meer doen, en hoop dat de woningbouw een keer die douche gaat verbouwen, die is zo oud en niet om aan te zien.
    Dat is wel een nadeel van een huurwoning. En toch, als ik het keer in mijn kop heb, dan ga ik toch zelf aan de slag. De kans dat wij gaan verhuizen en alles in oorspronkelijke staat terugbrengen lijkt mij heel klein…:)

  4. Goeie tips hoor ! Ik vind het vaak zo zonde geld, want het gaat altijd om enorm hoge bedragen bij klusbedrijven.

  5. Goede tips! En wat heb je toch een smaakvol mooi huis! Mijn huis was compleet aangelegd, incl tuin, helemaal nieuwbouw dus gelukkig hoef ik er niet meer over na te denken voorlopig. Vroeger had ik wel dit probleem, wat een gedoe altijd (vooral als ik het zo bij jou lees). Al moeten er nu nog steeds gordijnen komen, ik vind het zo lastig kiezen! Vreselijk dilemma haha!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.