Alvast de gouden tip om een interieur miskoop te voorkomen: kun je het direct in je huis kwijt? Dán mag het mee naar huis. 

Kun je het item direct ergens kwijt?

Ik was eens bij een outlet en daar hoorde ik een vrouw tegen haar man jubelen over een vaas die ze zag. Haar man zei toen: ‘Maar waar ga je die neerzetten, het huis is al zo vol!’ En die vrouw zei toen: ‘Op de grond is nog wel plek!’ Chapeau, dacht ik toen. Dat is direct mijn eerste tip om miskopen te voorkomen. Zie je iets leuks in een winkel, bepaal dan direct of je het meubelstuk of accessoire eenmaal thuis aangekomen ergens kwijt kunt, ook als dat, in het geval van deze mevrouw, op de grond is. Als je niet ‘echt’ een plek voor nieuwe spullen weet, komt het vaak in een vergeten hoekje terecht en blijkt het misschien uiteindelijk toch een interieur-miskoop te zijn. Laat een (lage) prijs ook nooit de doorslag geven. Een van de weinige interieur winkels waar ik zelf graag winkel tijdens de sale is Zara home. Ik vind hun collectie altijd erg tof en zij hebben ook altijd echt een aantrekkelijke sale. Voor heel veel interieur merken is dat zeker niet het geval. Neem Ikea. Zij hebben wel af en toe een uitverkoop hoekje, maar dat zijn meer showmodellen of beschadigde items. Een lage(re) prijs moet eigenlijk nooit de reden zijn dat je een aankoop doet voor je interieur. Het is veel belangrijker dat het item goed in je interieur past en dat je er blij van wordt. Verder denk ik altijd maar zo, een bepaald item is in de uitverkoop of ligt in een outlet om een reden.

Kleurstalen

Met een verkeerde kleur in je interieur kun je de plank hartstikke misslaan. Een kleur kan ‘verkeerd’ zijn omdat hij bijvoorbeeld niet mooi past in het geheel, maar een kleur kan ook ‘verkeerd’ zijn omdat je dénkt dat hij ergens goed bij past, maar eenmaal in huis blijkt dat toch niet het geval te zijn. Kleuren combineren is een kunst, vaak kun je beter voor contrasterende kleuren gaan dan proberen om twee items in exact dezelfde kleur te vinden. Sowieso kan een kleur op een ander materiaal er ook al weer heel anders uitzien. Je doet er dus goed aan om gebruik te maken van kleurstalen. Ben je veel met je interieur bezig? Dan kan het handig zijn om altijd wat stalen bij je te hebben, je weet nooit wanneer ze van pas komen. In mijn toilet en op mijn werkplek heb ik vrij kleurrijk behang. Ik heb heel lang rond gelopen met kleine staaltjes hiervan in mijn portemonnee. Als ik dan in een winkel kwam en iets zag waarvan ik dacht dat het er qua kleur mooi bij zou passen, kon ik dat direct even checken. Bij veel online winkels is er ook de mogelijkheid om stalen te bestellen, van gordijnen of behang bijvoorbeeld. Maak hier gebruik van. Houdt verder áltijd rekening met het feit dat kleuren die je online ziet, behoorlijk kunnen afwijken van de werkelijkheid.

Een interieur miskoop voorkomen door alles op te meten

In bepaalde gevallen zal een miskoop te maken hebben met een formaat dat niet goed is. Een meubelstuk of accessoire dat letterlijk niet past kan om die reden een miskoop zijn, maar iets dat te klein is, kan óók een miskoop zijn. Een te klein vloerkleed onder je salontafel, of een te klein schilderij op een lange wand kan er heel treurig uitzien. Meet dus goed voordat je een aankoop doet. Een handige tip, zeker wanneer je (langdurig) bezig bent met het inrichten van je huis: maak een mapje in je telefoon aan met afmetingen, van bijvoorbeeld ramen, muren en vloeren. Het kan ook handig zijn om afmetingen te noteren van bijvoorbeeld meubelstukken die je al in thuis hebt staan, voor wanneer je bijvoorbeeld daar iets naast wilt zetten of boven wilt hangen. Nogmaals; je kan zomaar tegen iets leuks aanlopen, en dan is het echt heel handig wanneer je dit soort informatie bij de hand hebt.

De mogelijkheid tot retourneren

De meeste winkels en webshops hanteren tegenwoordig een prima retourbeleid. Wil je een interieur miskoop voorkomen, verdiep je hier dan van tevoren even goed in. Wat ik zo nu en dan doe wanneer ik online een interieur-aankoop bestel en twijfel over een kleur of print, is meerdere varianten bestellen als ik van tevoren zeker weet dat ik de rest kan retourneren. Zo was ik onlangs op zoek naar een vloerkleed voor in de woonkamer, maar zeker een vloerkleed maakt een grote impact en zoiets moet ik gewoon echt even zien in de ruimte. Ik heb er toen meerdere besteld en vervolgens de mooiste gehouden. De rest kon ik zonder gedoe retourneren. Dit kun je natuurlijk ook in een winkel doen, zeker wanneer het om kleine(re) items gaat; neem bijvoorbeeld twee exemplaren (van wat het dan ook is) mee naar huis en kijk vervolgens welke het best in je interieur past. Bewaar natuurlijk altijd je aankoopbon!

HEB JIJ WEL EENS EEN INTERIEUR MISKOOP GEDAAN?

© ByChristiana, tekst. Erica Budding, fotografie. All rights reserved.

14 Comments

  1. Leuk en handig artikel! Ik heb eigenlijk nog nooit een echte interieur-miskoop gedaan. Maar ik kijk dan ook nooit naar echte matchende kleuren en printjes, bij mij is het een matchend allegaartje in huis 🙂

  2. Zeker, een paar weken geleden nog met een vloerkleed dat echt niet mooi bij de vloer stond. Was van Ikea dus retourneren was gemakkelijk. Daarna besloten we tot een contrastrerend kleed in zwart met wit maar dat was een echte “stofaantrekker” je kon er het beste bij blijven staan met de stofzuiger:-) “Gelukkig” vond Amy de kat het blijkbaar ook niet mooi en kotste erop. Bleef vies ruiken ook na een 3-tal pogingen. Toen maar weggegooid want was maar Euro 20,00. Verder bestelde mijn man een werkblad om een zwevend bureau te maken voor in een nis en de woonkamer. Bleek die nis 1.50 cm. i.p.v. de bestelde 1.80……Nu hebben we daar uiteindelijk de piano maar geplaatst en blijkt een goede oplossing.

    1. Christiana says:

      Fijn is dat inderdaad, dat je bij Ikea altijd makkelijk kunt retourneren. Volgens mij heb je daar met een Ikea family card daar zelfs 365 dagen de tijd voor. Ikea zit ook niet echt op plaatsen waar je zomaar even komt, tenminste voor ons niet. Wij rijden er vaak speciaal naartoe. Haha, die Amy, ze heeft haar punt wel gemaakt! Aah, kan me voorstellen dat je die geur er niet meer uit krijgt. Gelukkig was het kleed niet al te duur. Mooi, de piano in een nis! Ach, soms moet je een beetje creatief denken als je eerste idee niet helemaal goed blijkt uit te pakken.

  3. De eerste tip pas ik ook altijd toe. Alleen als ik precies weet waar ik iets wil neerzetten, doe ik een interieuraankoop. Het is zonde als zo’n item ergens in een hoekje achteraf belandt. Wat betreft interieuraankopen in de sale heb je ook helemaal gelijk trouwens. Het is veel belangrijker dat je ergens echt blij van wordt dan dat je zo’n aankoop voor een heel laag prijsje op de kop tikt. Als je er vervolgens niets mee doet, was het ook die lagere prijs niet waard.

    1. Christiana says:

      Dit werkt voor mij ook erg goed. Wij hebben de laatste tijd natuurlijk nogal wat verbouwd hier in huis en dus ook flink wat inspiratie in woonwinkels opgedaan en daadwerkelijk geshopt. Ik merk nu ook dat ik steeds vaker steeds specifieker op zoek ben naar bepaalde woonaccessoires en meubels en dan dus vooral voor een bepaalde plek in huis. Ik heb niet altijd een heel uitgedacht plan in mijn hoofd wat ik dan zoek, maar doordat ik van tevoren weet waar ik het neer wil zetten, gaat het bijna altijd goed;-)

  4. In een winkel staat vaak alles zo leuk bij elkaar en dat vind ik altijd best lastig. Zoals bv. een rij (glazen) gekleurde vazen die bij elkaar staan in een winkel. Koop je er eentje, dan kan het plots heel triest staan zonder zijn maatjes erbij. Echt een grote miskoop heb ik gelukkig nooit gedaan. Wel slim om meerdere items te bestellen van iets wat groot van formaat of duur is om te kijken welke het best staat. Ik liep vroeger ook met zo een kleurstaal van verf rond als ik wat zocht wat moest matchen met die kleur! Herkenbaar dus!
    Slim om inderdaad de maten van bv. de ramen op zak te hebben. Ik zie af en toe gordijnen of vitrage en dan weet ik nooit wat de maat is, hoeveel we nodig hebben voor dat raam. Dus die zal ik binnenkort eens in mijn smartphone noteren, goede tip!

    1. Christiana says:

      Ik snap wat je bedoelt hoor Babs. In dit soort gevallen gaat het juist om de combinatie van, in dit geval dan, de vazen. Koop je er 1, dan staat die er in zijn eentje eigenlijk heel zielig bij. Fijn dat je wat aan de tip hebt;-)

  5. Esther says:

    Supergoed artikel! Die ga ik meteen bij mijn favorieten zetten. 🙂

    Kleine kanttekening: in een fysieke winkel geldt: koop = koop. Je hebt dan niet automatisch recht op ruilen of retourneren. Dat is dus alleen mogelijk als de verkoper daar geen probleem van maakt. En dan kan het ook gebeuren dat je een tegoedbon krijgt in plaats van geld terug. Dat is dus iets om uit te zoeken als je bijvoorbeeld meerdere versies van een item in een fysieke winkel koopt. Meer info: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/spijt-van-je-aankoop-of-bestelling

    Maar verder complimenten voor je artikel, het helpt mij zeker! Bedankt voor het delen.

    1. Christiana says:

      Dankjewel Esther, bedankt voor je reactie. Leuk om te lezen dat je er iets aan hebt. Ik snap je kanttekening helemaal, dit is dus ook de reden dat ik er specifiek bij geschreven heb: ‘Het kan wel handig zijn om je hier van tevoren even goed in te verdiepen’. Bij diverse webshops moet je bijvoorbeeld zelf retourkosten betalen en krijg je soms bij een retourbetaling de verzendkosten die je betaalt hebt om het pakje naar jouw huis te laten sturen ook niet terug. Dit kan aardig in de kosten lopen. Verder heb ik ook wel eens meegemaakt dat winkels geen geld terug gaven, maar een tegoedbon, zeker de wat kleinere winkels en / of eenmanszaken. Omdat ik dingen toch vaak even in huis wil zien, vraag ik het altijd maar wanneer ik een aankoop doe. Heb ik niet de mogelijkheid tot retourneren en twijfel ik (te veel), dan kan ik toch besluiten om om die reden niet tot een aankoop over te gaan.

  6. Goede tips. De eerste tip pas ik nu altijd toe, na toch een aantal miskopen te hebben gedaan in het verleden.

  7. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat inzicht helaas niet erg heb en dat ik dus vaak gebruik maak van de mogelijkheid tot retourneren. Als het in mijn eigen huis staat, dan heb ik er veel meer gevoel bij of het echt staat. Daarbij koop ik vaak dingen die mijn vriend nog niet gezien heeft of daar ook geen gevoel bij heeft. Als hij het echt niks vindt, dan breng ik het terug. Hij vindt in de winkel snel iets te groot of te klein voor een ruimte, terwijl het reuze meevalt. Lekker stel dus bij elkaar haha.

    1. Christiana says:

      Maar het is ook niet zo eenvoudig hoor! Ik ervaar het zo nu en dan ook nog, dat ik het wat lastig vind om van bepaalde dingen in te schatten hoe ze in huis zullen staan. Daarom verdiep ik me altijd goed in het retourbeleid en dat kan je echt helpen om een interieur miskoop te voorkomen.

  8. Wat een goeie tips! Ik ben altijd best wel een beetje bang voor een interieur aankoop vandaar ik weinig koop en wanneer ik dat doe is dat altijd vrij doordacht 😊. Ik had een tijdje terug een kleine miskoop; een plaid dat ik voor bij de bank had gekocht stond er letterlijk spuuglelijk bij. Gelukkig kon ik het zonder gedoe terugbrengen en vond ik een tijdje later een andere die er wel bij stond. Was nog goedkoper ook, het heeft gewoon zo moeten zijn 😂.

  9. Alles nauwkeurig opmeten is een must! Ik heb in het verleden ook de fout gemaakt om te grote meubels te kopen die eigenlijk niet passen in mijn woning. Het is zonde wanneer je deze weer terug moet sturen, omdat dit niet altijd gemakkelijk gaat heb ik gemerkt..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.