Our wedding @ home,  WEDDING

Mijn trouwjurk van Ti Amo, Schiedam

 

Alle dingen die je wilt weten over mijn trouwjurk en mijn ervaringen met de bruidszaak Ti Amo in Schiedam.

Hoe ik Ti Amo ontdekte

In november 2017 hadden wij de eerste afspraak met onze weddingplanner in Frankrijk. We wisten toen al dat we in juli 2018 zouden gaan trouwen. Ik wilde eigenlijk pas ergens in maart 2018 voor een jurk gaan kijken, maar zij adviseerde me echt met klem om eigenlijk per direct al te beginnen, gezien de lange levertijd van sommige bruidsjurken. Dat advies nam ik ter harte en datzelfde weekend nog ben ik online gericht gaan zoeken naar bruidsmodezaken. Ik had natuurlijk geen eindeloos budget dus ik heb simpelweg gegoogeld op ‘bruidsjurken tot 1000 euro’. Al snel kwam ik terecht op de website van Ti Amo in Schiedam. Online zag ik eigenlijk al direct prachtige jurken die mij heel erg aanspraken. Ik nam op een maandag telefonisch contact op en ik kon nog dezelfde dag terecht. Geweldig natuurlijk. Dit was trouwens ook een advies van onze weddingplanner dat ik ook weer graag met jou wil delen; het is heel verstandig om eerst even alleen naar zo’n zaak te gaan. Dan weet je al gauw of je een ‘klik’ hebt. Stel je voor dat je met een heleboel familieleden en vriendinnen ergens komt waar je je niet op je gemak voelt?

De eerste afspraak

Omdat Ti Amo in Schiedam niet makkelijk bereikbaar is met het OV en ik zelf geen rijbewijs heb, reden Andre en ik er samen heen. Ti Amo is een niet al te grote bruidszaak buiten het centrum van Schiedam. De winkel is opgedeeld in twee delen; een deel voor mannen, waar ook een tafel is waar je kan wachten en een wat groter deel voor vrouwen. In dit deel zijn ook twee (zeer grote!) paskamers met bankjes in het midden van de winkel. Hier kunnen de mensen plaatsnemen die je er bij wilt hebben tijdens het uitzoeken en passen van je jurk. Ik had online al een heel specifiek model gezien die ik graag wilde passen. Dat model was er niet, maar er was wel iets wat er heel erg op leek. Normaal gesproken wordt je door een vrouw in de onderkleding geholpen; dat wil zeggen een korset en een onderrok. Echter de eigenaar was op dat moment alleen, dus dat was niet mogelijk. Toch wilde ik heel erg graag wat jurken passen, gewoon om er een gevoel bij te krijgen, eigenlijk zoals onze weddingplanner had geadviseerd. Want je kan natuurlijk wel een soort jurk in je hoofd hebben, maar die moet natuurlijk ook wel bij jou en je figuur passen.

Hoe werkt het kopen van een trouwjurk bij  Ti Amo Schiedam?

Ti Amo Schiedam verkoopt trouwjurken tot 750 euro. Voor de duidelijkheid; alle jurken die er hangen kosten 750 euro. Er zijn dus geen goedkopere jurken. Heb je een jurk gevonden die je graag wilt, dan krijg je de jurk die in de winkel hangt, mits dit de juiste maat is of mits deze naar jouw maat kan worden ingenomen of uitgelegd. Heb je dus een (veel) grotere of kleinere maat nodig, dan moet deze besteld worden en komt er 200 euro extra bij. Houdt dan ook rekening met een langere levertijd. Wanneer je een definitieve keus hebt gemaakt, moet er een aanbetaling gedaan worden. Betalen bij Ti Amo kan alleen contant, je kan er dus niet pinnen of met een creditcard betalen. Dat vond ik persoonlijk erg onhandig en bovendien vervelend. Wij hebben namelijk een service via onze creditcardmaatschappij, waarbij producten die je hiermee aanschaft, automatisch verzekerd zijn. Die verzekering hadden wij dus met deze contante betaling niet. Het bedrag dat je moet aanbetalen is afhankelijk van het totaalbedrag, want in veel gevallen komen er natuurlijk nog ‘accessoires’ bij, hier kom ik zo nog op. De bedoeling is dat je jurk enkele weken na de eerste aanbetaling op komt halen en dan ook het restantbedrag betaalt. De eigenaar van Ti Amo geeft allerlei redenen waarom zijn jurken ‘goedkoper’ zijn dan in de meeste andere zaken. Een van die redenen is dus de afwezigheid van een pinapparaat en een van die andere redenen is dat er weinig jurken in de winkel hangen die volledig door klanten zijn afbetaald. Dit heeft te maken met verzekeringswerk. Enkele weken voor je daadwerkelijke trouwdatum ga je je jurk doorpassen. Dan ga je dus terug naar je winkel en neem je je jurk weer mee. Dan wordt hij helemaal op je lijf afgespeld. Het is natuurlijk erg belangrijk dat je hierna niet meer (veel) aankomt of afvalt, want dan is de kans groot dat je jurk niet meer goed past. De extra kosten van het innemen of uitleggen van een jurk bedragen 50 euro en het inkorten 100 euro. Houdt rekening dat het innemen van een jurk sowieso altijd eenvoudiger is dan het uitleggen van een jurk. Bij mij moest de jurk zowel worden ingenomen als ingekort. Ik moest hier dus in totaal 150 euro extra voor betalen.

De eerste passessie bij Ti Amo Schiedam

Omdat de eigenaar dus tijdens de eerste passessie alleen was (hij runt de zaak samen met zijn vrouw) heeft Andre me in het korset en de onderrok geholpen. Daarna heeft hij natuurlijk plaats genomen in de wachtruimte. We wilden allebei dat de jurk een complete verrassing voor hem zou zijn, en dat is het  uiteindelijk trouwens ook geworden! Ik had een foto meegenomen van de jurk die ik op de website gezien had. Dat specifieke model was er helaas niet meer, er was echter wel een jurk die er heel erg op leek. Ik zal dat moment dat ik de jurk voor het eerst aanhad nooit meer vergeten. Het meest bijzondere is natuurlijk dat het uiteindelijk ook echt die jurk geworden is! De eigenaar is een vriendelijke en rustige man. Hij heeft me op geen enkel moment het gevoel gegeven dat ik ‘op moest schieten’. Wat me wel erg tegenstond is dat het helpen met de jurk heel erg op de automatisch piloot gaat. Ik vind het moeilijk om dit gevoel uit te leggen zonder deze meneer of de service van Ti Amo Schiedam af te branden, maar hij riedelt bij elk bruid exact hetzelfde verhaaltje op. Met exact dezelfde worden en zinnen. Het is een man die absoluut verstand heeft van zijn vak, maar hij komt (op mij in ieder geval!) niet over als iemand die heel gepassioneerd is, als iemand die het heel leuk vind om trouwjurken te verkopen. Ik snap dat het voor hem routine werk is, maar dat is het voor elke bruid die daar komt niet. Ik miste gewoon heel erg gezelligheid, passie en vooral oprechte interesse in mij als bruid. Maar zoals ik dus al zei; hij luistert goed naar wat je wilt. Ik had een paar wensen; een A-lijn met een wijd uitlopende rok omdat dat nu eenmaal het mooist is bij mijn appelfiguur, en kant. Dingen die ik perse niet wilde, waren veren en (veel) pailletten, een strak of een strapless model. Die eerste jurk gaf mij meteen een wauw-gevoel. Ik vond het erg leuk dat ik toch nog meer modellen mocht passen. Ik heb op zijn aanraden toch ook een strapless model gepast, gewoon om er zeker van te zien dat ik zoiets echt niet wilde. Ik was er ook echt zeker van toen ik zo’n model aanhad. Ik vind zoiets bij sommige vrouwen erg mooi staan, maar voornamelijk wanneer je echt heel erg slank bent, met slanke armen en niet al te grote borsten. Tijdens die eerste passessie heb ik vijf jurken aangepast, maar die eerste…die bleef in mijn hoofd zitten.

Het uitzoeken van DE jurk!

Ongeveer anderhalve maand na de eerste passessie ben ik met mijn vader, mijn zus en mijn nichtje teruggegaan naar de winkel. Het was de bedoeling dat ik dan echt de keus zou gaan maken. Weer kreeg ik als eerste de jurk aan die ik tijdens de eerste passessie ook gepast had, en weer had ik dat verrukkelijke gevoel. Tijdens deze tweede passessie heb ik wederom vijf jurken gepast. Er was er trouwens nog een die ik erg mooi vond, maar die was er niet in mijn maat, en moest dus besteld worden, met een bijbetaling van 200 euro, en dat wilde ik dus niet. Uiteindelijk heb ik geen seconde over de jurk getwijfeld. Dit was gewoon mijn jurk. Extra accessoires die ik aangeschaft heb zijn een korset en een hoepelrok. Een korset zorgt ervoor dat je jurk mooi aansluit en een hoepelrok is in sommige gevallen echt een must. Ik had een wijde rok die uit heel veel lagen bestond, en zonder hoepelrok kun je in feite nauwelijks lopen, omdat al die lagen stof dan verstrikt raken tussen je benen. De kosten van het korset waren 120 euro en de kosten van het korset waren 139 euro. Denk dus niet dat je met 750 euro ‘klaar’ bent. Over een sluier had ik eigenlijk nog helemaal niet nagedacht. Dat was tot het moment dat ik er een op kreeg. Het is een beetje raar om over jezelf te zeggen, maar ik voelde me toen zo mooi. Zo’n echte bruid. Uiteindelijk heb ik deze cadeau gekregen van mijn vader. Mijn sluier was trouwens van het merk Poirier en was twee-en-een-halve meter lang. Hij heeft 259 euro gekost.

De laatste doorpas

So far, so good. Een week voor ons vertrek naar Frankrijk gingen we op een zaterdag terug naar Ti Amo. Ik had mijn jurk ongeveer drie weken daarvoor laten afspelden. Hij zou voor een bijkomende som van 150 euro op maat gemaakt worden en die dag zou hij klaar liggen om opgehaald te worden. Ik had die dag speciaal vrij genomen van mijn werk. Echter, toen ik eenmaal in mijn korset en op mijn Jimmy choos klaarstond in de paskamer, werd er een compleet andere jurk uit de hoes gehaald. Een hoes waar wel mijn naam op stond. Een week voor de bruiloft, mijn hart stond stil. Want waar was mijn jurk?! Lang verhaal kort, want ik heb hier al eens een artikel aan gewijd; mijn jurk was in het naaiatelier per ongeluk verwisseld met die van iemand anders. Het kwam er op neer dat er dus nog niets aan mijn jurk gedaan was en dat hij alsnog helemaal op maat gemaakt moest worden. Het ironische hiervan vond ik dat tijdens de passessie daarvoor uitgebreid uitgelegd werd dat de kosten van het vermaken zo hoog waren omdat het zo lang zou duren. Nu kregen we dus de ‘mogelijkheid’ om ‘maar weer naar huis te gaan en later terug te komen’ of ‘het centrum van Schiedam in te gaan’ terwijl zij de jurk alsnog gingen innemen en inkorten. Excuses heb ik nauwelijks gehoord. Er is op geen enkele manier aan ons tegemoet gekomen. Een korting op de vermaak kosten ter compensatie van het lange wachten was wat mij betreft op zijn plaats geweest. Uiteindelijk heb ik namelijk 1418 euro uitgegeven in deze winkel, en dan mag je toch ook wel service verwachten?

Het korset

Tijdens de possessies in de winkel kreeg ik natuurlijk ook steeds het korset en de onderrok aan. Ik had er zelf eigenlijk nooit zo bij stil gestaan dat dat korset natuurlijk zichtbaar zou zijn door het kant aan de achterkant van de jurk heen. Pas tijdens de laatste sessie zei de naaister dat dat korset aan de bovenkant omgeslagen zou worden en met een klein steekje zou worden vastgezet, zodat hij niet zichtbaar zou zijn. Echter, hiermee verloor het korset alle steun. Toen ik het korset namelijk aankreeg met die omgezoomde randen, stak hij heel raar uit bij de borsten. Er werd me toen verzekerd dat, zodra de jurk er overheen zou komen, dat weer helemaal goed zou komen. Afgaande op hun expertise heb ik dat dus maar aangenomen. Misschien dom en naïef van mijzelf, maar je mag er toch van uitgaan dat zij weten waar ze over spreken? Ik had nooit eerder in mijn leven een trouwjurk gedragen. Echter, toen ik in Frankrijk helemaal klaar stond in de make-up en mijn wedddingplanner mij in de jurk wilde gaan helpen, vroeg zij zich af wie het korset ‘in vredesnaam’ zo had genaaid. Zelf heeft zij jarenlange ervaring in de branche, omdat ze samen met haar moeder een zaak heeft gehad in bruidsaccessoires. We kwamen er al gauw achter dat het korset op deze manier totaal niet goed zou zitten onder de jurk, en uiteindelijk heeft ze het korset dus op mijn rug vastgenaaid. In de avond moest het korset dus letterlijk van mijn lijf worden los geknipt. Toen al drukte ze mij op het hart om, zodra we weer in Nederland zouden zijn, direct contact met Ti Amo op te nemen aangezien ik het hele ensemble tijdens onze Nederlandse bruiloft ook nog eens zou dragen. Direct bij thuiskomt heb ik ze dus gemaild met de vraag hoe we deze situatie gingen oplossen. Ik heb natuurlijk 139 euro voor dit korset betaald, maar in feite zat hij dus helemaal niet goed. Na een week had ik nog steeds geen reactie terug en heb ik ze een reminder gestuurd. Uiteindelijk kreeg ik tien dagen na mijn eerste bericht te horen dat ik maar even telefonisch contact op moest nemen. Weer geen excuses of ‘goh wat vervelend’. Dit stuitte me zo tegen de borst, dat ik het er uiteindelijk bij gelaten had. Ik had op geen enkele manier nog ‘zin’ om op wat voor manier dan ook contact met de zaak te zoeken.

Zou ik Ti Amo Schiedam adviseren?

Laat ik heel duidelijk zeggen dat ik ontzettend blij was (ben!) met mijn trouwjurk. Ik heb me er elke seconde van onze beide bruiloften meer dan prachtig in gevoeld. Het was echt exact de jurk zoals ik die in mijn dromen voor me zag. Als ik echter alles naast elkaar afweeg, zou ik bruiden niet in het bijzonder adviseren om hun trouwjurk bij Ti Amo aan te schaffen. Het klinkt natuurlijk aantrekkelijk, ‘trouwjurken tot 750 euro’, maar daarmee ben je er dus gewoon (lang) niet. Voor het hele ensemble heb ik uiteindelijk 1418 euro neergelegd. (trouwjurk 750 euro, korset 139 euro, onderrok 120 euro, sluier 259 euro en vermaakkosten 150 euro). Natuurlijk was de sluier mijn eigen keus, maar de rest van de kosten waren volgens mij onvermijdelijk. De aftersales vond ik eigenlijk gewoon ronduit slecht.

Ik ben heel benieuwd naar hoe jij het kopen van je trouwjurk hebt ervaren? En mocht je trouwplannen hebben, waar zou je dan opletten bij het uitzoeken van een trouwzaak?

© ByChristiana tekst. Fotografie Love and sugar. All rights reserved.

4 Comments

  • L Rommerts

    Wat een keurig, ingehouden bericht over een bruidswinkel die, na het lezen van beide artikelen, naar mijn mening gewoon een K* zaak is. Dat woord gebruik ik nooit maar hier vind ik het passend. Kortom een bruidszaak om ver uit de buurt te blijven. Erg goed dat je je ervaringen over Ti Amo deelt, andere bruiden kunnen dan de afweging maken of ze hier wel een jurk willen kiezen. Je jurk is trouwens prachtig en staat je geweldig!!! Fijn dat je zo’n goede weddingplanner had.
    Taaldingetje: het stuit je tegen de borst is de uitdrukking, niet stoot.

  • Romy

    Wat een schitterende jurk had je aan! Ik vind de kanten bovenkant en mouwen je echt prachtig staan. Wat fijn dat je zo’n eerlijke review over de winkel schrijft. Het klinkt zeker niet als geweldige service, ook al heb je er wel de jurk van je dromen gevonden. Ik snap wel wat je bedoelt met het gevoel dat je bij de verkoper kreeg. Het uitzoeken van een jurk is voor jou als bruid geen routineklus (verre van!) en dan is het fijn als een verkoper dat bijzondere gevoel een beetje kan aanwakkeren in plaats van je het gevoel te geven dat hij dit dagelijks doet. Jammer!

  • Deb

    Wat een mooi en eerlijk verslag. Heb het in een adem uitgelezen! Goed om het verhaal te lezen achter je mooie jurk en ook goed dat je het deelt.. voor andere aanstaande bruiden. Vreemde zaak (letterlijk!) dat je er niet kon pinnen. Het gaat er niet om hele kleine bedragen. Dat er geen pinautomaat bij een kapsalon of kleermaker is ok.. maar in dit soort zaken mag je dat zeker wel verwachten. Ook dat is een stukje service en dat is niet hun sterkste punt heb ik gelezen ;-). Jammer dat de eigenaar niet wat meer inlevingsvermogen heeft, je bruidsjurk kopen is toch iets heel bijzonders… tenminste wel voor de bruiden. En dat gevoel zou je ze toch ook willen geven. Het is even iets anders dan een brood kopen bij de bakker. Ben blij dat je je droomjurk er in ieder geval gevonden hebt en dat ie jouw een verrukkelijk gevoel gaf 😉 En hij staat je beeldig.. je zag eruit als een Disney prinses!

  • Sonja Van de Sande

    Oh meid,… wat erg dat dit verhaal achter je jurk zit. Ik blijf het de mooiste jurk van de wereld vinden… dat is een feit. Maar dat de after sales zo dramatisch waren heb je niet verdiend.

    Ik naaide mijn jurk zelf en heeft in totaal 20 euro gekost. Ik ben er nog steeds heel blij mee.
    Mijn zusje kocht er 1 van 5000 gulden, ook heel mooi, maar ik zou het er nooit voor uit kunnen geven.

    Dus het geld wat ik van mijn moeder kreeg voor de jurk, daar kocht ik een computer van 😂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.