Wil je nu eindelijk eens beginnen met opruimen, maar word je alleen al moedeloos van de gedachte? Ik maakte een stappenplan, zo gaat het je lukken!
Beginnen met opruimen
Je huishouden is eigenlijk een ongoing proces, het is nooit ‘af’. In een ‘ideale wereld’ heb je altijd een opgeruimd huis, kun je altijd vinden wat je zoekt en irriteer je je nooit aan rommel en chaos. Juist, in een ideale wereld dus. Er zijn zo veel factoren die meespelen bij de vraag waarom het je niet ‘lukt’ om op te ruimen; je hebt of maakt er bijvoorbeeld geen tijd voor, je ziet er tegenop, het is te overweldigend, je wordt er moedeloos van omdat er nooit een eind aan de rommel lijkt te komen of je hebt er gewoon geen zin in. Natuurlijk kunnen lichamelijk beperkingen of ongemakken hierin ook nog een heel belangrijke rol spelen. Toch kan beginnen met opruimen super motiverend werken, en het hebben van een opgeruimd huis kan je enorm veel rust in je hoofd geven. Ik ga een aantal tips geven wanneer je graag wilt gaan beginnen met opruimen, maar niet weet hoe je het aan moet pakken. In de voorbeelden heb ik het vooral over echt grondig opruimen, bijvoorbeeld na een super drukke of stressvolle periode waarin je om diverse uitleenlopende redenen bijvoorbeeld niet aan het huishouden toe gekomen bent, of bijvoorbeeld na een verhuizing.
Beginnen met opruimen in de ruimte waar je het meest bent
Wil je gaan beginnen met opruimen, dan is het een slim idee om te starten in de ruimte(s) waar je het meest bent. Het idee hierachter is dat juist chaos en rommel op deze plekken veel onnodige onrust in je hoofd zorgt; je word er namelijk elke dag mee geconfronteerd. Het is natuurlijk leuk als je een opgeruimde zolder hebt, maar als je daar zelden of nooit komt, kun je beter je energie in een andere ruimte steken. Deze ruimte kan natuurlijk voor iedereen anders zijn, dat is prima! Het zou fijn zijn als je in deze specifieke ruimte een begin kan maken en dat dat je motiveert om ook andere (of zelfs alle) ruimtes in je huis aan te gaan pakken.
Eerst opruimen, dan schoonmaken
Het is eigenlijk bijna niet te doen om eerst schoon te maken en dan pas op te ruimen. Zorg er voor dat je dus eerst opruimt. Zorg voor een goede voorbereiding; weet je van tevoren al dat je echt veel spullen hebt die je weg wilt doen, zorg dan voor dozen, kratten en / of vuilniszakken. Tijdens het opruimen hoef je nog niet direct te besluiten waar je dingen die je wilt houden gaat laten, dat komt later. Wees kritisch en maak een stapel houden en een stapel wegdoen. Vermijd een te grote stapel met ’twijfel’. De kans is groot dat die hele stapel uiteindelijk weer door je huis gaat zwerven.
Bepaal de tijd die je aan het opruimen wilt spenderen
Ik denk dat het bij beginnen met opruimen heel erg belangrijk is om van tevoren te bepalen welke manier het beste bij jou past. Vind je het allemaal nogal overweldigend, dan kan het helpen om tegen je zelf te zeggen: ik ga vandaag een uurtje opruimen, desnoods verdeeld over twee keer dertig minuten. Maar ben je juist super gemotiveerd, dan kun je er bijvoorbeeld een hele dag, of zelfs een heel weekend, voor uittrekken.
Doe niet alles tegelijk
Beginnen met opruimen doe je dus het beste in een specifieke ruimte. Het is afhankelijk van hoe je je meubels en kasten in deze ruimte hebt ingedeeld, maar je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om alles per categorie op te ruimen. Laten we zeggen dat je in de woonkamer begint, dan ga je bijvoorbeeld eerst alle post en boeken uitzoeken, dan alle spullen die ergens anders horen, zoals alle ondefinieerbare rondslingerende spullen, cosmetica of kleding. Daarna ga je dan bijvoorbeeld verder met het opruimen / uitzoeken van speelgoed en werk- en / of hobby gerelateerde spullen. Je kunt ook per la of per mand/ doos / bak opruimen, of kies er bijvoorbeeld voor om met een specifieke kast te beginnen. Zorg ervoor dat je eerst jouw la / mand / kast / categorie opruimt en pas dan het volgende klusje aanpakt, zodat je niet overweldigd raakt of moedeloos omdat het allemaal niet op lijkt te schieten.
Beginnen met opruimen? Doe het grondig
Een super belangrijke tip wanneer je gaat beginnen met opruimen; doe het grondig. Stel je voor dat je in een kast allerlei plastic tasjes tegenkomt, al dan niet met spullen erin. Haal die tasjes dan óók leeg en voorkom dat je het geheel later weer terug propt. Je kunt er nu beter wat meer tijd in stoppen en het echt goed doen, dan straks dénken dat je klaar bent, maar alsnog een kast vol tasjes of doosjes met daarin allerlei ondefinieerbare rommel erin hebt.
Houden, wegdoen of twijfel
Wanneer je opruimt, gaan er een hoop spullen door je handen heen. Wat je vervolgens met al je spullen gaat doen, kun je verdelen in drie opties; je houdt het, je doet het weg (je kan iets weggooien, weggeven, ruilen of verkopen) of je weet het (nog) niet. Vragen die je jezelf tijdens dit proces kan stellen zijn bijvoorbeeld; Wist ik überhaupt nog dat ik dit had? Wanneer ga ik het eens / weer gebruiken? Zal het nog van pas komen? Heb ik het echt nodig? Heb ik er een goede plek voor? Wat is het ergste wat er kan gebeuren als ik dit nu wegdoe? Is het vervangbaar? Kan ik het later alsnog kopen, mocht ik het toch nog nodig hebben? Word ik er blij van? Past het bij mij? Zorg er voor dat er zo min mogelijk spullen eindigen op de twijfel stapel. Na dit proces kun je beginnen met organiseren. Ik deel op mijn blog nog veel meer tips over opruimen en organiseren.
BEN JIJ EEN OPGERUIMD TYPE?
© ByChristiana, tekst. Erica Budding, fotografie. All rights reserved.
Ik ben misschien wel iets te opruimerig. Kan gemakkelijk afscheid nemen van materiële dingen. Bovendien zorgt een opgeruimd huis zonder al te veel “overbodige” spullen voor rust in mijn hoofd. Met veel dingen probeer ik 1 erin 1 eruit aan te houden. Natuurlijk gaat dit niet altijd op maar toen mijn schoonmoeder overleed zijn we 180 paar schoenen tegen gekomen en konden we het asiel blij maken met 180 nieuwe handdoeken….Goede tips overigens om per kast of kamer op te ruimen.
Ik ben ook zo, ik kan heel goed afscheid nemen van dingen. Ik kies er dan ook vaak voor om als ik iets koop, iets anders weg te doen, zeker wat betreft meubels en woonaccessoires. (en dat is een goede eigenschap, anders zou er straks geen plek meer zijn voor ons haha;-))
Goede tips allemaal! Ik ben zelf ook groot fan van per kast/la/ruimte opruimen. Ik moet zeggen dat ik best wel een opruimerig type ben (dat kan mijn vriend beamen, haha). En als ik eenmaal het opruimvirus te pakken heb, kan ik daar ook haast niet mee stoppen.
Herkenbaar! Ik denk soms wel eens: ‘Oh, ik ga even de keuken ‘oppervlakkig’ schoonmaken, zoals ik dat altijd noem. En voor ik het weet ben ik opeens alle ramen aan het zemen en alle lades aan het leeghalen haha;-)
Ik heb de laatste tijd echt last van nesteldrang (nesteldwang). Het is zo erg dat ik ook helemaal gek wordt van de planten in mijn huis. Ze staan net de verkeerde kant op of ze hebben de verkeerde kleur. Haha! Oke, ik sla door. Maar om toch een beetje structuur te houden is het wel fijn om jouw tips op te volgen. Vooral per ruimte werken geeft veel rust en overzicht.
Oh ja, kan het me helemaal voorstellen met de baby op komst hoor! Volgens mij is het kamertje inmiddels ook al helemaal af, toch? Ik heb af en toe dus ook van die fases, alleen heet het dan natuurlijk geen nesteldrang;-) Straks als het herfst gaat worden begint het bij mij altijd weer te kriebelen, dan wil ik ook wel weer eens ‘iets’ anders, haha.
Goede tips. Ik ben nl iemand die er altijd vol goede moed aan wil beginnen en wanneer ik dan tijd vrij maak om echt te gaan opruimen komt het er niet van omwille van geen zin of iets anders die er tussen is gekomen..
Nou ja, de goede moed is er in ieder geval! Ik denk dat het vooral erg belangrijk is om te kijken naar wat echt bij je past. Ik ben sowieso heel opruimerig en ik vind lang of kort opruimen allebei niet erg. Maar als je zelf merkt dat je er vaak geen zin in hebt, is het misschien het meest handig om elke keer iets kleins aan te pakken in plaats van alles tegelijk willen doen;-)
Ik ben dol op een opgeruimd huis!
Fijne tips! Ik ben voornemens om de zolder op te gaan ruimen, maar dan moet eerst de temperatuur omlaag 🙂
Oh ja, zeker wanneer je van plan bent om de zolder op te ruimen! Ik denk dat in menig huis de zolder toch wel één van de warmste plekken is, zeker tijdens die hittegolf die we gehad hebben.
Handig! Ik ben dus een super opgeruimd type en heb ooit wel eens bedacht dat ik daar meer mee moet doen 🙂 Vriendinnen vragen me bijvoorbeeld vaak om hulp! Mijn enige valkuil is soms dat ik iets TE opgeruimd ben haha.
Haha, wat leuk! Ik denk daar dus ook wel eens serieus aan; iets te doen met dat organiseren / opruimen, en ik zou er dan ook wel hier en daar wat interieurstyling bij willen doen;-)
Wauw, wat een goede tips! Precies wat ik nodig had! Ik heb een hekel aan opruimen. Niet omdat ik geen dingen weg kan doen, maar gewoon omdat het zo’n tijdrovende klus is. Mijn bureau, kastjes, laatjes en zolder liggen/staan vol met spullen die ik echt eens weg moet doen, maar toch begin ik er niet aan. Marie Kondo zou gillend wegrennen als ze mijn werkkamer
en zolder zou zien, haha! Die tip over het per kamer verdelen en en het in kleine etappes van een halfuur doen, passen denk ik net iets beter bij mij dan meteen alles in een keer een hele dag. Bedankt voor de tips!
Precies! Het is echt super belangrijk om dingen op een manier te doen die bij je past. Zo hou je het makkelijker vol en begin je er een volgende keer ook (hopelijk) makkelijker aan. Want dat is het natuurlijk wel een dingetje met opruimen, in feite is het nooit ‘klaar’;-)
Ik ben een hele goeie opruimer, al zeg ik het zelf haha. Ik kan makkelijk dingen weggooien en haat het als er dingen rond liggen te slingeren. Mijn moeder had dat vroeger al en toen zei ik: dat ga ik noooooit doen als ik op mezelf woon… Tja…
Misschien zit er dan toch iets in de genen;-)
Inderdaad een goed idee om te beginnen met opruimen van de ruimte waar je het meeste bent. Daarnaast vind ik het ook handig om de zolder en garage daarna te doen. Hier staan vaak veel spullen die je niet meer nodig hebt ter opslag.
Ik wil mijn huis ook grondig opruimen. We hebben veel spullen in onze garage en op zolder. Ik hoop deze binnenkort naar een opslagplek te kunnen brengen. Zo hebben we meer ruimte die we voor andere doeleinden kunnen gebruiken.