Opruimen in 4 stappen eindigt met het (her)inrichten van jouw kast of ruimte. Maar welke logische stappen gaan daar aan vooraf?

Opruimen in 4 stappen begint met verzamelen

In theorie is opruimen niet zo moeilijk. Maar toch kun je er wel tegen op zien. De hoeveelheid spullen kunnen je bijvoorbeeld overweldigen, je vind het lastig om keuzes te maken en misschien nog wel lastiger om dingen los te laten en weg te doen. Ik vind opruimen heerlijk, en ik ga je vertellen welke stappen ik daar bij zet. Het maakt hierbij niet uit wat je opruimt; of je nu een oppervlakte zoals een aanrechtblad of een keukentafel, een kast of een hele ruimte aanpakt. Opruimen in 4 stappen, zo doe ik dat. Het eerste dat je doet tijdens het proces van opruimen in 4 stappen is alles leeghalen, danwel verzamelen. Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van wat je opruimt. Alles leeghalen is vooral van toepassing op het opruimen van bijvoorbeeld een kast of een la. Aangezien je ook kunt opruimen per categorie, bijvoorbeeld kleding, kan het ook zo zijn dat je bijvoorbeeld alles verzamelt. Ga je bijvoorbeeld je kledingkast opruimen, dan is het handig om al je kleding te verzamelen. Dus ook de kleding uit de wasmand (ga bijvoorbeeld je kledingkast opruimen als je net gewassen hebt!), de kleding die rondslingert op een stoel, aan de kapstok, in je sporttas of waar je ook maar kleding bewaart. Door iets leeg te halen danwel te verzamelen heb je een duidelijk overzicht van wat er nu eigenlijk allemaal opgeruimd moet worden.

Sorteren, organiseren en inrichten

De tweede stap is sorteren, dit is vaak het moeilijkst. Simpel gezegd kun je kiezen uit drie dingen: bewaren (op de plek waar je bezig bent of elders in huis?), weggooien of weggeven / verkopen. Wat moet of wil je bewaren? Wat gebruik je en heb je echt nodig? Wat is kapot of vies en niet meer te repareren, te herstellen of schoon te maken? Ik hanteer hierbij meestal twee stelregels. Wist ik niet meer dat ik iets had, dan kan het in principe weg. Ik heb dit item namelijk blijkbaar niet gemist. Ook wanneer je iets langer dan een jaar niet gebruikt hebt, is de kans groot dat het item weg kan. Spullen die in prima staat zijn, hoef je natuurlijk niet zomaar weg te gooien. Je kunt je spullen bijvoorbeeld doneren of verkopen. Er is een verschil tussen opruimen en organiseren. Met opruimen verplaats je vooral spullen. Je pakt bijvoorbeeld een stapeltje post van de eettafel die je vervolgens op je bureau legt. Dat stapeltje lijkt dan misschien opgeruimd, maar in feite heb je dit stapeltje alleen verplaatst. Zorg er dus voor dat je je spullen organiseert. Ga je je kledingkast opruimen, sorteer dan bijvoorbeeld op soort: leg t-shirts bij elkaar, en doe hetzelfde met broeken, lingerie, nachtkleding, sokken en truien. Geef alles een vaste plek, zo hoef je nooit lang te zoeken en heb je ook steeds een plek waar je je spullen terug kunt leggen. Dingen die handig zijn bij het organiseren zijn verdelers. Kies dus bijvoorbeeld dozen, manden of bakken. Deze kun je eventueel labelen, zodat je altijd weet wat er in zit. De laatste (en leukste!) stap in dit ‘opruimen in 4 stappen’ proces is het opnieuw inrichten van je kast of ruimte. Je hebt nu bepaald wat je wilt bewaren, je hebt je spullen gesorteerd en je hebt de juiste verdelers klaar liggen. Zorg voor een logische indeling. Berg spullen die je minder vaak gebruik achterin of onderin op. Zorg er voor dat de spullen die je dagelijks gebruikt vooraan staan of bovenop liggen. Op deze manier voorkom je dat je steeds van alles aan de kant moet schuiven om bij je dagelijkse essentials te kunnen.

WAT VIND JIJ VAN HET PRINCIPE OPRUIMEN IN 4 STAPPEN? PAS JIJ DEZE METHODE WELLICHT OOK AL TOE?

© ByChristiana, tekst. Erica Budding, fotografie. All rights reserved.

8 Comments

  1. Het opnieuw inrichten is inderdaad veruit het leukste 😉 Bij mijn kledingkast houd ik wel ongeveer deze methode aan, hoewel het dan altijd lichtelijk chaotisch wordt, hahaha.

    1. Christiana says:

      Het moet altijd eerst een bende worden voordat het netjes wordt, zo werkt het denk ik bij iedereen;-)

  2. Ik zeg altijd: het moet eerst een rommel worden, voordat het weer netjes is. En daarmee bedoel ik dat ik vaak eerst alles uit kasten haal, omringt wordt door chaos en vervolgens alles weer netjes ga opruimen. Precies zoals jij zegt en dat werkt perfect!

  3. Ik volg deze methode en dit werkt het beste omdat je dan daadwerkelijk goed opruimt en daardoor overzicht krijgt. Heerlijk om te doen 🙂

    1. Christiana says:

      Ja hè, ik vind opruimen ook altijd zo heerlijk ontspannend;-)

  4. Ik doe dit eigenlijk alle dagen al, waardoor ik praktisch nooit hele grote opruimsessies heb. Dat geeft mij veel rust en overzicht.

    1. Christiana says:

      Ik hou de meeste plekken ook altijd wel goed bij, maar soms vind ik een echt grote opruimsessie ook wel eens fijn om te doen, zeker met de wisseling van seizoenen (zoals nu dus;-))

  5. Ik vind het altijd leuk om van “puinhoop” naar opgeruimd te gaan en dingen weggooien geeft zoveel lucht. Heerlijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.