Dagelijks meer bewegen kunnen we bijna allemaal. Vaak begint het ook bij bewustwording; sta jij er bijvoorbeeld bij stil hoeveel je op een dag beweegt?

Beware

Dagelijks meer bewegen; start met wandelen

Hoewel ik allesbehalve een superfitte en energieke sportvrouw ben, probeer ik toch dagelijks wel voldoende te bewegen. Ik weet dat er genoeg mensen zijn die alleen al gruwelen bij het idee van de sportschool, maar meer bewegen betekent natuurlijk niet persé dat je naar de sportschool moet. Wil je graag dagelijks meer bewegen, dan zijn er tal van manieren om dat te doen. Eén van de meest laagdrempelige manieren om dagelijks meer te bewegen is starten met wandelen. Waarom ik daar zo over denk? We kunnen het allemaal, het kan altijd en het kost niets. Daar is niets tegen in te brengen! Zelf wandel ik heel graag met een muziekje erbij, maar je kunt ook kiezen voor iemand om je gezelschap te houden.

Kies iets wat je leuk vindt

Dagelijks meer bewegen hou je langer vol als je iets doet wat je leuk vindt. Ik heb zelf bijvoorbeeld een crosstrainer in huis waar ik erg graag gebruik van maak. Verder wandel ik dus graag en veel. Vooral het wandelen vind ik leuk en het sporten op de crosstrainer probeer ik leuk te maken met een fijne playlist op Spotify vol heerlijke muziek, die me echt motiveert. Ik ben zelf niet zo’n sportschooltype, maar ik kan me juist ook weer heel goed voorstellen dat er meer dan genoeg mensen zijn die juist graag naar de sportschool gaan vanwege de afwisseling die zo’n sportschool bied, of bijvoorbeeld vanwege groepslessen, die vaak ook super motiverend werken. Je kunt altijd vrijblijvend een bezoekje brengen aan een sportschool in Nijmegen of eentje bij jou in de buurt om de sfeer te proeven.

Begin klein

Met social media lijkt het tegenwoordig soms wel dat we allemaal steeds maar groter, beter en rijker moeten zijn. We moeten grote doelen nastreven en alles moet meer, meer, méér zijn. Ik denk echter dat het vooral heel erg belangrijk is om te kijken naar jezelf en in het geval van dagelijks meer bewegen naar wat bij jou past en wat jij aankunt. Stel je voor dat je van jezelf weet dat je gedurende een lange periode eigenlijk (veel) te weinig bewogen hebt. Het is dan bijna onhaalbaar om van de ene op de andere dag opeens zeven dagen in de week te gaan sporten. Dat houd je misschien die ene week vol, maar daarna ben je weer terug bij af. Begin dus bijvoorbeeld met een kleine wandeling of een wat kortere sport-sessie en ga niet direct tot het uiterste. Bouw je tempo rustig op, je zult zien dat dagelijks meer bewegen op den duur dan toch een soort routine wordt.

Dagelijks meer bewegen; maak gebruik van een stappenteller of fitbit

Ik zal eerlijk zeggen dat ik er momenteel geen heb, maar in de periode dat ik wel een stappenteller had, vond ik dat heel motiverend werken. Op de één of andere manier geeft zo’n stappenteller toch een soort duwtje in de rug om je doelen te behalen. Wanneer je dan in avond thuiskomt en ziet dat je eigenlijk je stappen van die dag nog niet behaald hebt, heb je een beetje een stok achter de deur om wellicht toch dat langere rondje te lopen. Bovendien kan zo’n stappenteller je ook inzichten geven. Misschien denk je dat je op een bepaalde dag voldoende beweegt of wellicht is het juist andersom! Je denkt dat je veel te weinig beweegt, maar je zet wellicht onbewust toch heel wat stapjes op zo’n dag. Ik was me er bijvoorbeeld in de tijd dat ik nét zo’n stappenteller had, helemaal niet van bewust hoeveel stappen ik zette op een dag dat ik aan het werk was, dus dat was een heel aangename verrassing. Aan de andere kant kun je wellicht ook aan het veranderen van patronen werken als je denkt dat je voldoende beweegt, maar dat in feite niet doet. Een simpel voorbeeld kan zijn om eens te kijken of je naar je werk of naar een afspraak kunt fietsen, in plaats van de auto of het OV te pakken.

DENK JIJ DAT JE VOLDOENDE BEWEGING KRIJGT?

© ByChristiana, tekst. Erica Budding, fotografie. All rights reserved. Dit artikel bevat een gesponsorde link.

3 Comments

  1. Ik beweeg veel te weinig, ik zou dagelijks gewoon een ommetje moeten maken. Die app van de hersenstichting ik gedownload, nu nog ook doen… Ik ben wel een mooi -weer- loper, met die regen en kou blijf ik liever binnen!

  2. Ik probeer iedere dag wel te lopen of te fietsen. Het hoeft niet “warm” te zijn maar storm en regen houden mij dan wel binnen. Wandelen en fietsen is gratis en je hoeft er inderdaad niet voor naar een sportschool o.i.d. Bovendien is het niet aleen goed voor je lijf maar ook voor je geest. Maar waarom een sportschool in Nijmegen??

  3. Ik doe wel trouw mijn oefeningen en beweeg, omdat ik anders vanzelf spijt krijg door mijn lichaam. 😅 Ik red het niet eens om 2 km achter elkaar te lopen, maar 4x 500 meter is ook 2 km! 😊

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.