De naamsbekendheid van je bedrijf vergroten begint vaak met een SEO-proof website. Maar er zijn natuurlijk meer dingen die je kunt doen.

De naamsbekendheid van je bedrijf vergroten met een SEO-proof website

Wat voor bedrijf je ook hebt, je wilt gevonden worden door (potentiële) nieuwe klanten. Tegenwoordig zoeken (en vinden!) mensen alles online. Wil je de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten, dan is het super belangrijk dat je een SEO-proof website of webshop hebt. SEO staat voor search engine optimization, of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. SEO-proof schrijven betekent op zó’n manier schrijven dat je website beter gevonden wordt in Google. Dat is belangrijk om nieuwe klanten te trekken. Zelf maak ik gebruik van de Yoast plug-in. Er bestaat een gratis versie die voor iedereen toegankelijk is, maar er is ook een betaalde versie die wat extra opties heeft. Wat SEO-proof schrijven betreft, ben ik echt van mening dat het een kwestie is van oefenen. In het begin is het wellicht wat onwennig, maar uiteindelijk zul je zien dat het steeds makkelijker en soepeler gaat. Om je een idee te geven: zo’n tachtig procent van mijn bezoekers komen op mijn website terecht via Google. Dit is dus echt gigantisch veel! De belangrijkste SEO-les die ik geleerd heb het afgelopen jaar? Vergeet ook niet je afbeeldingen te optimaliseren voor Google!

Maak reclame op een manier die bij jou en je bedrijf past

Reclame maken om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten kun je op alle mogelijke manieren doen. Het is echter wel super belangrijk dat je kiest voor een manier die bij jou, je bedrijf en je dienst past. Je wilt immers wel de juiste mensen bereiken. En soms moet je dus ook gewoon dingen uitproberen. Je kunt niet opstaan zonder ooit te vallen. Zo heb ik ooit, toen ik nog een webshop had, geadverteerd in de Cosmopolitan. Ik had een kortingscode in de advertentie toegevoegd zodat ik kon meten hoeveel bestellingen ik er nu uiteindelijk uit haalde. Het was voor mij één van de grootste investeringen (op het gebied van reclame) die ik ooit voor mijn webshop gedaan heb en uiteindelijk heeft het me nauwelijks iets opgeleverd. Terwijl ik door bepaalde samenwerkingen met bloggers de ene na de andere bestelling ontving. Wat mijn blog betreft; ik kan wel mijn naam laten drukken op een billboard langs de weg, maar dat slaat natuurlijk nergens op. De gemiddelde automobilist die daar langs rijdt, zal nog nooit van ByChristiana gehoord hebben en die naam bovendien na twee seconden al weer vergeten te zijn. Zoek dus iets wat bij jou en ook binnen je budget past. De naamsbekendheid van je bedrijf vergroten kan bijvoorbeeld op de volgende manieren: banners (laten) plaatsen op relevante websites, aanwezig zijn op Social Media en daar eventueel advertenties plaatsen, en samenwerken met bloggers. Je kunt ook letterlijk zichtbaar zijn door het logo van je bedrijf af te laten drukken op spulletjes die je uitdeelt. Kies dan iets wat mensen echt gebruiken, pennen met logo bijvoorbeeld, of een USB stick, een paraplu of canvas tas. Deze geschenkjes kun je aan bestaande klanten geven, bijvoorbeeld samen met hun bestelling. Of kies ervoor om ze uit te delen aan nieuwe klanten en voeg daar bijvoorbeeld een kortingsbon voor jouw webshop of dienst aan toe. Heb je mensen in dienst die bij klanten langsgaan, dan is bedrijfskleding eigenlijk ook een must. Je kunt bijvoorbeeld een softshell jas bedrukken, of ga voor een regenjas, muts, pet of polo, afhankelijk van wat voor werkzaamheden er natuurlijk worden uitgevoerd.

De naamsbekendheid van je bedrijf vergroten via social media

De naamsbekendheid van je bedrijf vergroten doe je ook door het inzetten van Social media, zoals Instagram, Facebook en Pinterest. Ook hier is het weer belangrijk om goed te kijken naar welk kanaal het beste bij jou past. Ben je interieurstylist of kunstenaar, dan willen mensen je werk zien en daarvoor zijn Instagram en Pinterest dan bijvoorbeeld geweldige kanalen. Maar alléén je foto’s of links naar je website achterlaten op één of meerdere van jouw social media kanalen, is (helaas) tegenwoordig niet genoeg om meer bezoekers naar je site te krijgen. Je moet ook echt aanwezig zijn. Stel vragen aan je bezoekers en potentiële klanten om reacties uit te lokken, geef antwoord op hun vragen, raak en blijf met de mensen in contact. Geef af en toe iets weg met een give-away, deel kortingscodes uit. Introduceer een nieuwsbrief met daarin leuke gratis extra’s en speciale aanbiedingen. Zorg dat jouw klanten zich gewaardeerd voelen.

Zoek een partner

Als je een bedrijf hebt, dan sta je ergens voor. Je biedt een (uniek) product of een (unieke) dienst aan en als het goed is heb jij iets wat een ander niet heeft. Daarom komen mensen ook bij jóú. Maar stel je nu voor dat je je krachten bundelt met een ander relevant bedrijf? Op die manier bereik je meer mensen en krijg je misschien nieuwe klanten via het netwerk van het bedrijf waarmee je samen iets opzet. Heb je bijvoorbeeld een bloemenzaak, kijk dan eens of je een leuk event kunt opzetten met een zaak in woonaccessoires. Ben je kapper? Wellicht kun je iets opzetten met een schoonheidsspecialiste of visagist. Op deze manier kunnen jullie gebruik maken van elkaars netwerk. Houd er tot slot rekening mee dat het vaak ook gaat om een combinatie van factoren. Alléén een SEO-proof website hebben is bijvoorbeeld niet genoeg. Net zoals een enkele samenwerking met een blogger ook niet genoeg zal zijn om voor de rest van het jaar inkomsten te genereren voor bijvoorbeeld je webshop. Je zult sowieso iets unieks moeten hebben, iets wat jou en jouw bedrijf anders maakt. Iets waardoor mensen bij jou bestellen, of bij jou willen komen en niet bij iemand anders. En alle bovenstaande punten kunnen je daar zeker bij helpen.

HEB JIJ EEN BEDRIJF? OP WELKE MANIER PROBEER JIJ DE NAAMSBEKENDHEID HIERVAN TE VERGROTEN?

© ByChristiana, tekst. Erica Budding, fotografie. All rights reserved. Dit artikel bevat een gesponsorde link.

11 Comments

  1. Ik heb geen eigen bedrijf maar zie mijn blog wel een beetje zo, omdat ik het heel leuk vind om veel mensen (hopelijk) te inspireren, dus ik probeer altijd zo goed mogelijk hieraan te denken als ik met mijn blog bezig ben, zoals SEO, wat ik soms nog best lastig vind, ook al heb ik de plugin. Er is nog veel te leren en te ontdekken 🙂

    1. Christiana says:

      Klopt! Dit is echt een ongoing proces. In het begin is het heel onwennig, maar op een bepaald moment zit het SEO-proof schrijven helemaal in je systeem. Ik heb op een gegeven moment oude artikelen ook SEO-proof gemaakt en dat heeft me zeker wel meer bezoekers via Google opgeleverd, het was alleen wel een mega-klus waar ik echt wekenlang achtereenvolgens mee druk geweest ben.

  2. Mooie tips! Ik let er ook op dat mijn website en blogs zo SEO-proof mogelijk zijn. En ik ben natuurlijk ook heel actief op social media.

    1. Christiana says:

      Social Media blijf ik een dingetje vinden. Ik ben echt een blogger in hart en nieren en ik vind het bijvoorbeeld helemaal niet leuk om me bezig te houden met Instagram. Ik steek mijn tijd liever in het schrijven van een artikel, maar ja, het hoort er nu eenmaal bij;-)

  3. In het begin probeerde ik met kaartjes weggeven wat meer bekendheid te krijgen al denk ik niet dat dat veel verschil maakt. Ik word door bedrijven gewoon online gevonden, volgens mij is mijn DA en PA wel goed. Grappig dat ik mij vroeger daar drukker om maakte, nu suddert het wat door en eigenlijk vind ik dat prima zo. Ik denk dat als ik een webshop zou hebben ik wel actiever reclame zou maken. Natuurlijk altijd wel dankbaar voor alle lieve reacties van jullie (daar doe ik het ook voor natuurlijk, hihi)

    1. Christiana says:

      Reacties zijn ook heel fijn. Ik ben daar ook heel dankbaar voor, zeker omdat ik uit jullie reacties vaak wel echt merk dat artikelen ook daadwerkelijk met interesse gelezen worden;-)

  4. Heel leuk artikel, waarbij ik alleen maar driftig ‘ja’ kon klikken. Net als jij heb ik SEO ook gaandeweg geleerd. Toen ik begon, had ik geen flauw benul en deed ik maar wat met Yoast; inmiddels ben ik SEO-tekstschrijver voor opdrachtgevers en vind ik SEO superinteressant om me in te verdiepen 🙂 Samenwerkingen aangaan is inderdaad ook heel fijn. Zo werk ik samen met een paar websitebouwers voor mijn bedrijf, omdat zij vaak wel een tekstschrijver nodig hebben en ik andersom voor klanten weleens een websitebouwer zoek. Ideaal zo!

    1. Christiana says:

      Het is inderdaad slim om op die manier samen te werken. Ik moest direct denken aan een stukje dat je laatst schreef, dat je ook niet meer alles zelf wilde doen, heel toepasselijk dus;-)

  5. Interessant artikel. Ik wil me dit jaar ook wat meer in SEO gaan verdiepen. Ben ik ook al mee begonnen, maar heb nog wel een en ander te leren 😊. Wil me er niet blind op staren en me er teveel door laten beïnvloeden. Vind het belangrijker om te blijven doen wat ik leuk vind.

    1. Christiana says:

      Snap ik, en dat moet je ook vooral blijven doen! Creativiteit is en blijft toch het allerbelangrijkste voor ons bloggers;-)

  6. Wat een onwijs handige tips! Echt heel interessant! Ik doe er zelf vrij weinig aan, omdat het voor mij echt een (uit de hand gelopen 😉 ) hobby blijft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.