Een verhuizing kan heel stressvol zijn, dus zo’n proces moet je efficiënt aanpakken. Ik geef je vijf tips voor het inpakken voor een verhuizing.

Beware

Begin op tijd met inpakken voor een verhuizing

Moet je gaan inpakken voor een verhuizing, dan is de gouden tip; begin op tijd. Ik ben in mijn leven diverse keren verhuisd en tijdens het inpakken kom je er altijd achter dat je meer spullen hebt dan je denkt. Een verhuizing om welke reden dan ook is vaak al heel erg stressvol en er is niets vervelender dan in tijdnood komen. Een goede voorbereiding voor je verhuizing ligt natuurlijk een beetje in het verlengde van de eerste tip om op tijd met het inpakken te beginnen. Maar voor het inpakken moet je natuurlijk ook al voorbereiden. Het is vaak een beetje afhankelijk van wat voor spullen je hebt en vooral ook hoeveel. Maar wát je ook hebt; alles moet uiteindelijk ingepakt worden en daar heb je de juiste spullen voor nodig; verhuisdozen, tassen, en heel veel verpakkings- en inpakmateriaal. De prijzen voor verhuisdozen lopen behoorlijk uiteen, dus prijzen vergelijken is geen overbodige luxe. Het is niet altijd eenvoudig om van tevoren een inschatting te maken van hoeveel dozen je nodig gaat hebben, maar in principe kun je er altijd beter te veel dan te weinig hebben. Vaak zijn verhuisdozen ook goedkoper naarmate je er meer afneemt. Bij de supermarkt kun je ook gratis bananendozen halen. Het grote voordeel daarvan is dat ze super stevig zijn. Ik merk wel dat er een soort ‘run’ op bananendozen is, in sommige supermarkten moet je ze zelfs reserveren. Je kunt ook op marktplaats kijken voor partijen (gebruikte) verhuisdozen van mensen die zelf net verhuisd zijn. Het is dan natuurlijk wel belangrijk om ze goed te inspecteren voor je ze meeneemt, want niet alle gebruikte verhuisdozen zien er natuurlijk nog even goed uit. Met verpakkingstape om je dozen heen, maak je ze ook extra stevig. Een andere tip is ook om van tevoren al verpakkingsmateriaal op te sparen, zoals oude kranten en folders. Gooi ze dus niet direct bij het oud papier, maar bewaar ze voor het inpakken voor een verhuizing.

Bepaal van tevoren wat je echt mee wilt nemen

Een verhuizing kost heel veel tijd en vaak ook (veel) geld. Twee belangrijke redenen waarom je dit proces vanaf het begin af aan zo efficiënt mogelijk aan wilt pakken. Een verhuizing kan voor sommige mensen heel moeilijk en / of zwaar zijn, omdat er tijdens het inpakken voor een verhuizing in feite bijna letterlijk een heel leven door je handen gaat. Mocht je er aan toe zijn, dan is het heel slim om al vóór het inpakken te bepalen welke spullen je echt mee wilt nemen naar je nieuwe huis en welke spullen wellicht al weg kunnen. Want eigenlijk is het zonde van je tijd en energie om spullen in te pakken en te verhuizen die vervolgens in het nieuwe huis in dozen blijven staan of uiteindelijk toch weg gaan. Spullen loslaten is niet voor iedereen even makkelijk en daarom zeg ik er ook bij; áls je er aan toe bent. Het kan je namelijk veel werk schelen. Spullen waar je afscheid van wilt nemen kun je verkopen, doneren, weggeven of gewoon weggooien als ze bijvoorbeeld kapot, beschadigd of om welke reden dan ook niet meer bruikbaar zijn.

Maak je dozen niet te zwaar

Hoewel het op zich logisch is om zoveel mogelijk van dezelfde spullen in dezelfde doos te doen, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je je dozen niet te zwaar maakt. Een verhuisdoos vol boeken is erg zwaar. Niet alleen kan het simpelweg lastig worden om die überhaupt op te tillen, de kans dat zo’n doos scheurt of dat de onderkant er uit valt is ook aanwezig. Er bestaan trouwens wel speciale boekendozen die een extra zwaar gewicht aankunnen. Loze ruimtes in je verhuisdozen zijn natuurlijk zonde, dus je kunt er altijd voor kiezen om een doos die deels gevuld is boeken (of andere zware spullen zoals servies) op te vullen met lichte(re) spullen. Om nog wel enigszins het overzicht te behouden, kun je dit bijvoorbeeld doen met spullen die uiteindelijk in dezelfde ruimte van je nieuwe huis terecht moeten komen als de spullen die al in de doos zitten.

Houd bepaalde spullen bij elkaar

Voor een verhuizing zul je veel spullen en meubels uit elkaar (moeten) halen. Om straks onnodige frustratie tijdens het uitpakken van je spullen te voorkomen, is het belangrijk dat je bepaalde spullen dus bij elkaar houdt. Dit kun je op twee manieren aanpakken. Wanneer het gaat om kleine spullen kun je de onderdelen samen met de spullen zelf inpakken. Als voorbeeld geef ik bijvoorbeeld spullen uit je tv-meubel. Daarin bewaren mensen vaak opladers, kabels, maar natuurlijk en vooral ook apparatuur zoals een blu-ray speler of spelcomputers. Je doet er slim aan om alle bijbehorende kabels en accessoires in dezelfde doos als het apparaat zelf in te pakken. Gaat het nu echter om onderdelen van meubels die je uit elkaar moet halen voor een verhuizing, dan is het een beetje een ander verhaal, want losse delen van bijvoorbeeld een grote kast passen natuurlijk niet in een verhuisdoos. Het laatste wat je wilt is overal rondslingerende onderdelen. Kies dan bijvoorbeeld voor hersluitbare zakjes die je allemaal in een doos inpakt, of meerdere dozen natuurlijk wanneer je heel veel onderdelen hebt. Schuif een papiertje in het zakje met daarop de omschrijving van het meubel waar de onderdelen bij horen en zorg er ook vooral voor dat je deze specifieke doos als laatste inpakt, zodat je er op je nieuwe plek weer snel bij kunt als je meubels in elkaar wilt gaan zetten. Vergeet tot slot vooral niet om je verhuisdozen te labelen. Schrijf er bijvoorbeeld op wat er in zit of naar welke ruimte ze in je nieuwe huis moeten. Schrijf dat ook vooral op de zijkant en niet op de bovenkant, want aangezien je verhuisdozen meestal stapelt, weet je anders nog niet wat er in je dozen zit als ze eenmaal gestapeld zijn.

BEN JIJ WEL EENS VERHUISD?

© ByChristiana, tekst. Erica Budding, fotografie. All rights reserved.

7 Comments

  1. Ha, ha ja 4 keer in de laatste 3 jaar…Overigens er staan ook vaak verhuisdozen op MP die gratis zijn. Verder is mijn tip maak een schrift en nummer de dozen met een sticker en schrijf in dat schrift (globaal) wat er in de dozen zit. Gebruik 1 doos/tas/koffer voor de dingen die je direct nodig hebt zoals beddengoed/toiletartikelen/keukenrol/wc-papier/ondergoed/eetgerei/ in ieder geval alles wat je de eerste dag(en) gebruikt zodat je niet ineens 10 dozen hoeft te openen. En als je verhuisd met een verhuizer geef de kamers een naam of nummer en laat dat corresponderen met de dozen dat scheelt slepen zeker als je naar een huis met trap(pen) gaat. Tot slot: verpakt borden/schotels etc. in papier en plaats deze op z’n kant in de dozen en bedek de bodem van de doos eerst met een (oude) handdoek/plaid. Met al die verhuizingen is er zo niets van ons servies gebroken. Rol snoeren van lampen op en doe deze in een plastic zak die je aan de lampenvoet plakt met bijvoorbeeld schilderstape.

  2. Die foto van Sketch, heel cute! Succes alvast met het verhuizen naar je nieuwe huis binnenkort!

  3. Ja een paar jaar terug. Echt vreselijk. Ik snap niet dat sommige mensen het leuk vinden om iedere paar jaar te verhuizen. 😅

  4. Ik ben 1x verhuisd maar toen had ik nog niet zoveel spullen, dus dat scheelt! Nu zou het heel anders zijn omdat ik in al die jaren toch het e.e.a. heb verzameld 🙂 Fijne tips!

  5. Ik heb tijdens mijn vorige verhuizing er ook voor gezorgd dat ik belangrijke spullen bij elkaar hield. Ik had een koffer ingepakt mijn kleding en spullen die ik de eerste week nodig had. Daarnaast is het ook handig om papieren en geld op een plek te bewaren waar je gemakkelijk bij kunt.

  6. Wat een slimme tip om kleine onderdelen, kabels en schroefjes in doorzichtige zakjes te stoppen en bij de meubels te bewaren! Mijn vriend en ik hebben eindelijk een huis kunnen kopen en gaan over een paar maanden verhuizen. We willen een verhuisbedrijf inschakelen voor het transport van de meubels, maar zullen zelf de meubels uit elkaar halen en in elkaar zetten. Ik zal de tip van de schroefjes opvolgen, dat is vast handig!

  7. Je dozen niet te zwaar maken is inderdaad belangrijk. Vooral wanneer je ze gaat stapelen in een verhuiswagen. Daarnaast vind ik het ook altijd handig om dekens tussen mijn dozen te plaatsen voor extra demping. Zo blijven mijn spullen altijd heel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.