Je huis verkopen is een groot proces. Het kan emotioneel en spannend zijn, maar er komen ook heel veel praktische zaken bij kijken.

Beware

Je huis verkopen met een verkoopmakelaar

Je huis verkopen, daar komt een heleboel bij kijken. Er kunnen natuurlijk tal van redenen zijn waarom je je huis moet of wilt verkopen. Vaak is het niet alleen een emotioneel proces, maar het kan daarnaast ook zenuwslopend, spannend en behoorlijk tijdrovend zijn. Ik zou iedereen die een huis wil verkopen aanraden om een verkoopmakelaar in te schakelen. Natuurlijk kost dat extra geld, maar in feite gaat het verkopen van een huis en het eventueel aankopen van een nieuw huis sowieso om grote sommen geld, waarschijnlijk de grootste bedragen waar je ooit in je leven mee te maken zult gaan krijgen. Ik vertel je hoe ik het proces ervaren heb. Wanneer je mij al wat langer volgt, weet je dat het huis wat wij verkocht hebben vrijwel af was. Ik heb dus praktisch niets hoeven doen aan het verkoopklaar maken van de woning. Daar ga ik nu dus verder ook niet uitgebreid op in, want er is heel veel wat je zelf kunt doen om je woning zo goed mogelijk te presenteren voor de verkoop. Ook al is de woningmarkt momenteel zwaar overspannen en zou je bijna willen zeggen dat het vanzelf gaat omdat mensen gewoon wanhopig zijn, toch heb ik foto’s op Funda voorbij zien komen die echt tenenkrommend waren. Veel mensen kunnen maar moeilijk door dit soort afgrijselijke beelden heen kijken en dan mis je natuurlijk een hoop potentiële kopers. Maar zoals ik al zei; dat is een verhaal voor een andere blog. Je huis verkopen begint dus meestal met het maken van een afspraak met de verkoopmakelaar. Hij komt dan kijken naar de woning en samen met jou een prijs bepalen. Je zult van de makelaar nu een opdracht tot dienstverlening ontvangen.

Een vraagprijs of bieden-vanaf prijs bepalen

Die vraagprijs is afhankelijk van diverse factoren. Zo wordt er uiteraard gekeken naar de staat van de woning, het aantal vierkante meters, maar ook de locatie. De makelaar zal vaak naar vergelijkbare woningen (in de buurt) kijken en wat deze woningen hebben opgeleverd. Nu krijg je een goed beeld van de vraagprijs of de bieden-vanaf prijs die je voor jouw te verkopen woning kunt gaan vragen. Het is echt heel belangrijk om deze prijs realistisch te houden! Waar je rekening mee moet houden is dat kopers zoeken in prijscategorieën, bijvoorbeeld naar woningen tussen 450.000 en 500.000 euro. Stel dat je minimaal 480.000 euro voor jouw huis wilt krijgen, dan kun je beter een bieden vanaf prijs van 450.000 hanteren dan een prijs van 500.000 euro, omdat je hiermee anders een hele grote groep potentiële kopers bij voorbaat al niet bereikt. Simpel gezegd; ik heb tijdens mijn huizenjacht ook niet gezocht op huizen met een bieden-vanaf prijs van een half miljoen euro;-) Tijdens het bepalen van de vraagprijs moet je natuurlijk ook met andere zaken rekening houden. Hoeveel heb je toendertijd voor het huis betaald? Hoeveel geld heb je er in geïnvesteerd? Wat wil je na de verkoop van je eigen huis gaan doen? Wil je opnieuw iets kopen, wil je huren, ga je samenwonen of samen iets kopen? Hoeveel tijd heb je voor de verkoop? Moet je er echt op een bepaalde datum uit zijn of wil je er gewoon de hoofdprijs voor en maakt het je niet uit hoe lang het duurt?

Je huis verkoopklaar maken

Als je (samen met de verkoopmakelaar) een prijs hebt bepaald, moet je woning verkoopklaar gemaakt worden. Eigenlijk moet je dat zelfs op twee verschillende momenten doen. Er zullen namelijk foto’s en, afhankelijk van de makelaar die je kiest, een video van het huis gemaakt worden. Wanneer het huis eenmaal officieel te koop staat, zal er een kijkdag komen (of zelfs meerdere wanneer er veel animo voor je huis is) en je kunt je voorstellen dat je je huis er dan in feite op een ietwat andere manier presentabel uit moet laten zien. Opruimen is natuurlijk waar je mee begint, dit vind ik echt essentieel. Een van de beste tips die ik je kan geven is verder; geef elke ruimte in je huis een functie. Heb je een rommelkamer? Ruim die op! Potentiële kopers willen een ruimte binnenlopen en denken; ‘Hier kan ik mooi een werkplek creëren, of een inloopkast, of een babykamer’. Van een kamer vol ondefinieerbare rommel wordt niemand blij en het inspireert ook verder totaal niet. Zijn er dingen ‘onhandig’ in jouw huis? Heb je bijvoorbeeld eigenlijk geen plek voor wasrekken en geen ruimte voor een droger? Staan jouw wasrekken dus gewoon altijd midden in de kamer? Haal ze tijdelijk weg! Schuif ze onder het bed of stal ze desnoods bij je buren. Je wilt namelijk niet dat potentiële kopers direct geconfronteerd worden met onhandige zaken. Is je huis verkoopklaar, dan zal de makelaar meestal een fotograaf en een videograaf regelen.

Energielabel aanvragen

Ga je je huis verkopen, dan moet je een energielabel aanvragen. Je kunt hier niet omheen, het is echt een verplichte stap. Het energielabel geeft aan hoe energiezuinig je woning is. Hoe minder fossiele energie er wordt gebruikt, hoe beter het energielabel is. De normering loopt van A t/m G.
A++++ is het hoogst haalbare. Om het energielabel van je woning vast te stellen, wordt er gekeken naar de isolatie van je woning en naar de installaties die nodig zijn voor verwarming, koeling, ventilatie en warm water. Een energielabel aanvragen kost ongeveer 200 euro.

Je huis verkopen op Funda

Als de foto’s binnen zijn, zal de makelaar een begeleidend schrijven maken. Uiteindelijk zal je huis dan op Funda gezet worden. Echter, voordat dat gebeurt, zullen de omschrijving en de foto’s al potentiële kopers bereiken die in het bestand van de makelaar staan. Ik kan natuurlijk alleen voor mijn eigen situatie spreken, maar ik heb het idee dat een groot deel van de huizen die nu op Funda staan, in feite al ‘weggekaapt’ zijn. Wij ontvingen het grootste deel van de aanmeldingen voor de kijkdagen nog voor het huis überhaupt op Funda stond. Andersom was het ook het geval, de kijkdagen van het appartement wat ik uiteindelijk gekocht heb, zaten al vol nog voordat het op Funda stond. Je makelaar zal nu aanvragen voor een bezichtiging binnenkrijgen. Vaak zijn die kijkdagen vlak achter elkaar. Ik ben zelf niet aanwezig geweest bij de bezichtigingen, volgens mij is het ook niet gebruikelijk, maar ik denk zeker wel dat het mogelijk is. Na de kijkdagen hebben mensen meestal een week om een bod te plaatsen. Tegenwoordig wordt er in de meeste gevallen ‘blind’ geboden. Je weet als potentiële koper dus niet welke biedingen er al liggen. Om die reden worden biedingen vaak pas tegen de zogenaamde sluitingstijd geplaatst. In het geval van ons huis hadden mensen een week om te bieden. Wij kregen direct de volgende dag al het eerste bod, maar alle andere biedingen kwamen in het half uur voor de sluitingstijd pas binnen. Maak je dus absoluut geen zorgen als je de eerste dagen niets of weinig hoort. Hoewel het bieden dus ‘blind’ gaat, kun je er wel vanuit gaan dat de verkoopmakelaar enigszins sturing zal geven aan de aankoopmakelaar, danwel aan de potentiële kopers zelf, wanneer zij geen aankoopmakelaar gevraagd hebben. Kopers zullen zelf ook vragen aan welke prijs ze moeten denken. Een makelaar zal geen exacte bedragen noemen, maar wel richtingen.

Het voorlopig koopcontract tekenen

Heb je een bod geaccepteerd, dan is het tijd om het voorlopig koopcontract te tekenen. Als verkoper teken je eerst. Vaak is dit koopcontract er al binnen enkele dagen. Je tekent het bij de makelaar. Als koper heb je drie dagen het recht om na het tekenen het koopcontract te ontbinden zonder opgave van reden. Dit wordt de bedenktijd genoemd. Deze bedenktijd gaat in om 0.00 uur van de dag nadat je als koper een exemplaar van de door jou en de verkoper ondertekende koopovereenkomst hebt ontvangen. De drie dagen moeten minimaal twee werkdagen bevatten. In feite is de enige manier waarop de kopers het contract nog kunnen ontbinden, is wanneer de financiering voor het huis niet rond komt. Wordt er geboden zonder voorbehoud van financiering, dan heeft de koper die mogelijkheid dus niet. Voor de uiteindelijk overdracht zal de koper een waarborgsom moeten betalen. Een waarborgsom bedraagt meestal 10 procent van de overeengekomen koopprijs en moet uiterlijk binnen een week na het verlopen van de ontbindende voorwaarden worden betaald. Deze waarborgsom wordt overgemaakt aan de notaris. 

Naar de notaris

Wanneer het koopcontract door de verkoper en de koper is getekend, zullen de stukken naar de notaris gaan. De koper gaat nu ook een hypotheek aanvragen. Een hypotheek aanvraag kan zes weken duren, maar in veel gevallen gaat het sneller. Het is natuurlijk heel erg afhankelijk van hoe snel de koper alle stukken aanlevert. Omdat het tegenwoordig een ‘verkopersmarkt’ is en verkopers flinke eisen kunnen stellen, kun je dus als verkoper aangeven wanneer je het huis wilt laten passeren. Het is natuurlijk heel erg afhankelijk voor welke plannen je hebt na de verkoop van de woning. Als je zelf al een nieuwe woning hebt, kun je de overdracht van het huis in principe vrij snel laten plaatsvinden. Dit gaat altijd in overleg met de kopers en de notaris. Van de notaris zul je vervolgens stukken gaan ontvangen die ondertekend moeten worden. Vanwege corona ontving ik bijvoorbeeld een legalisatie verklaring. Op deze manier hoefden we dus op de dag van de overdracht niet allemaal aanwezig te zijn bij de overdracht. Hier zijn normaal gesproken kosten aan verbonden, maar vanwege Corona nam de notaris deze kosten voor zijn eigen rekening.

De laatste inspectie

Op de dag van de overdracht zal de laatste inspectie plaatsvinden. Hiervoor ben jij zelf, samen met je verkoopmakelaar, in het huis aanwezig. De kopers komen nu ook, al dan niet ook met hun makelaar. Er wordt dan een ronde door het huis gedaan. Tijdens deze inspectie wordt er gecontroleerd of de woning daadwerkelijk wordt opgeleverd zoals afgesproken in het koopcontract. Tijdens deze laatste inspectie worden ook de meterstanden nog opgenomen. De kopers gaan nu naar de notaris om het definitieve koopcontract te tekenen. Heb je een legalisatie verklaring getekend, dan hoef je als verkoper niet mee naar de notaris. Ook wissel je nu de sleutels uit. Na het tekenen zal de notaris zorg dragen voor het afwikkelen van de aflosnota. Je huis is nu officieel verkocht!

HEB JIJ WEL EENS EEN HUIS VERKOCHT?

© ByChristiana, tekst. Erica Budding, fotografie. All rights reserved.

5 Comments

  1. Nee, maar mijn moeder en haar man kort geleden wel. Bizar wat er allemaal bij komt kijken. Handig zo’n lijstje als de jouwe!

  2. Goede tips. Ik zou er nog eentje aan toe willen voegen. Haal echt persoonlijke dingen zoals fotolijstjes met foto’s van dierbaren weg voor de foto’s maar ook tijdens de bezichtigingen. Zorg er ook voor de je huis vlak voor de bezichtingen niet naar hond of kat ruikt. Zelf ruik je het vaak niet (meer) maar potentële kopers wel. Neem je kat of hond of welk huisdier dan ook mee als er bezichtigingen zijn. Niet iedereen is even gecharmeerd van een kat of hond. Wij hadden zelf eens een bezichtiging in een prachtig appartement de kat was niet aanwezig maar je kon duidelijk zien dat er wel eentje woonde. Een volle en viezen kattenbak en een bank en trap vol haren. Ook in de huidige zeer overspannen huizenmarkt kan dat denk ik wel iets uitmaken in het bod wat je uiteindelijk krijgt.

    1. Christiana says:

      Dat ben ik met je eens! Ik had voordat er foto’s van ons huis gemaakt werden ook de meeste persoonlijke foto’s al weggehaald. En tijdens de bezichtigingen ook de spulletjes van Sketch, net als Sketch zelf uiteraard;-)

  3. Het is alweer lang geleden dat ons huis verkocht is. Voor mij (en waarschijnlijk voor jou maar met een andere reden) een emotioneel gebeuren. Gelukkig regelde Jeroen alles zo een beetje. Het is wel veranderd met die blinde biedingen, dat was toen nog niet.
    Ik kan mij weinig ervan herinneren of wij ons huis toen netjes hebben gemaakt, heb ik vast allemaal verdrongen. Wel blij dat wij verder nooit veel hebben opgeknapt, de nieuwe bewoners hebben het huis totaal gestript en opnieuw ingericht. Was super strak zagen wij (ze hebben het huis vrij vlot daarna weer verkocht) maar die tuin was oersaai geworden, wij hadden een hartstikke knusse veranda toen.

  4. Het is goed om te weten dat het verstandig is om elke kamer een eigen functie te geven als je je huis aan kopers presenteert. Mijn vriend en ik willen ons huis verkopen, zodat we een groter huis kunnen kopen. We hebben twee kids die meer ruimte nodig hebben. We zullen onze rommelkamer eens goed opruimen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.