last van een herfstdip
LIFESTYLE, Psyche

Last van een herfstdip? 5 Dingen waardoor je je beter gaat voelen!

Last van een herfstdip? Door kou, kortere dagen en gebrek aan daglicht kan somberheid behoorlijk toeslaan, déze dingen kunnen je helpen om je beter te voelen.

Beware

Last van een herfstdip?

Wanneer de dagen korter, donkerder, kouder en natter worden, kan dat een behoorlijk grote invloed hebben op je humeur. Veel mensen ervaren dat ze in de herfst last krijgen van een herfstdip, of zelfs nog erger; een (herfst)depressie. Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat dat grotendeels komt door het feit dat het letterlijk korter licht is; er bestaat echt een relatie tussen het somber worden in de herfstperiode en de lengte van daglicht. Hoewel je daar natuurlijk in feite maar heel weinig aan kunt doen, behalve een daglichtlamp gebruiken, zijn er echt wel dingen die je kunt doen of juist beter kunt laten om beter om te kunnen gaan met je herfstdip. Dit zijn vijf punten waarmee je vandaag nog aan de slag kunt.

Ga naar buiten

Hoewel het in de herfst en al helemaal in de winter vaak helemaal niet aantrekkelijk lijkt om naar buiten te gaan, is het toch super belangrijk om er voor te zorgen dat je toch dagelijks naar buiten gaat, al is het maar even. Het gaat er niet direct om dat je daar super actief ben, een wandeling is vaak al genoeg. De reden? Ons lichaam en onze geest hebben simpelweg natuurlijk daglicht nodig om cortisol aan te maken. Dit is het hormoon dat ons wakker, aandachtig en stressbestendig houdt. Zelf vind ik het altijd fijn om op de dagen dat ik niet aan het werk ben, een uur te wandelen. Ik heb hiervoor een speciale Spotify playlist gemaakt en ik merk gedurende de wandeling altijd dat ik hier direct al van opknap.

Last van een herfstdip? Zorg voor comfort

Heb je last van een herfstdip, dan is het belangrijk om alles voor jezelf zo comfortabel mogelijk te maken. Comfort is er natuurlijk in allerlei gradaties, maar ik bedoel vooral; kleed je warm aan in kleding waar je je fijn en comfortabel in voelt. Eet voldoende en vooral gezond, drink voldoende water. Neem de tijd om lekker voor jezelf te koken, gebruik je mooie servies en neem ook echt de tijd om van je maaltijd te genieten. Verwen jezelf af en toe met iets lekkers, maar sla er niet in door. Geraffineerde suikers in snoep en koekjes geven je namelijk altijd een korte energieboost, maar uiteindelijk kan een overdaad aan suiker je juist erg moe en futloos maken. Blijf jezelf goed verzorgen; neem een lekkere warme douche en gebruik hiervoor je favoriete producten. Trakteer jezelf op iets moois; die warme pyjama, die prachtige vaas voor in huis, die hobby-spullen die je al zo lang wilde of die lekkere geurkaars. Wees niet te streng voor jezelf, vraag niet te veel van jezelf.

Zorg voor regelmaat

Juist omdat de dagen korter worden en de dagen gedurende de herfst vaak ook nog eens een stuk donkerder zijn ben je wellicht snel geneigd om opeens ook langer in bed te blijven liggen. Maar heb je last van een herfstdip, dan is het juist belangrijk om regelmaat te houden. Probeer zoveel mogelijk ritme en structuur in je dagen aan te brengen en te houden, met naar bed gaan, opstaan, eten, werken maar natuurlijk ook met het nemen van vrije tijd en momenten voor jezelf. Je evenwicht kan namelijk verstoord en uit balans raken wanneer je (heel) onregelmatig eet en slaapt. Hierdoor is de kans groot dat je je uiteindelijk nog somberder gaat voelen.

Beweeg voldoende, ook wanneer je last van een herfstdip hebt

Voldoende bewegen is ook verstandig om te doen wanneer je last van een herfstdip hebt. Zoek hierbij een vorm van beweging die goed bij je past en die je ook leuk vind. Op die manier zul je er ook steeds makkelijk mee kunnen starten en bovendien het bewegen ook goed vol kunnen houden. Jezelf uitputten en tot het uiterste gaan is echt niet nodig.

Als er meer aan de hand is…

Heb je het idee dat je alles al hebt geprobeerd, maar dat er in feite meer aan de hand is waardoor je totaal niet lekker in je vel zit, een herfstdip hebt of zelfs tegen een depressie aan zit? Het is enorm belangrijk om eerlijk tegen jezelf te zijn. Vaak weet je namelijk in dat geval al dat bepaalde dingen in je leven niet goed zitten en dat er iets moet veranderen. Misschien doe je al heel lang alle dingen die je moet doen, maar in feite zijn het niet de dingen die je werkelijk wilt doen. Dit kan je heel veel energie kosten en uiteindelijk kun je hier uitgeput, gestrest en zelfs depressief van raken. Het is echt niet raar of verkeerd om hulp te vragen. Niet zelden kunnen andere mensen je nieuwe inzichten geven. Een essence training bijvoorbeeld kan je helpen om veranderingen aan te brengen in je leven, keuzes te gaan maken vanuit authenticiteit, je bewust te worden van je gevoelens en hiermee om te gaan, in plaats van je er door te laten beperken. Het kan je handvaten aanreiken waardoor je makkelijker met je gevoelens en emoties kunt omgaan, en daardoor ook met de dagelijkse gang van zaken. Zo’n training kan je leren om eens verder te kijken dan de automatische gedachten die je altijd hebt. Ervaar bijvoorbeeld ook dat er veel andere en wellicht ook zelfs betere manieren zijn om met bepaalde situaties om te gaan. Niet alleen tijdens de herfst en in de winter, maar het hele jaar door.

HEB JIJ LAST VAN EEN HERFSTDIP? WAT HELPT JOU OM MET SOMBERE GEVOELENS OM TE GAAN?

© ByChristiana, tekst.  Love and sugar, fotografie. All rights reserved. Dit artikel bevat een gesponsorde link.

5 Comments

  1. Natascha says:

    Ik vind dit seizoen juist wel lekker! Terugtrekken, warmte in huis creëren enzo… Aan het eind van de winter merk ik wel dat ik snak naar meer licht.

  2. Daar heb ik gelukkig geen last van, maar goeie tips voor de mensen die dat helaas wel hebben!

  3. Ik heb er gelukkig geen last van, maar ik ga dan ook graag naar buiten – in welk seizoen dan ook – en beweeg veel, dus dat zal zeker schelen.

  4. Ik heb het hele jaar door eigenlijk wel dipjes, zelfs in de zomer. Maar in de herfst had ik het het meest last van een dip. Nu is het wat minder dan vroeger, ik probeer er het beste van te maken. Giet het buiten, gezellig, ik ga lekker schilderen. Alleen baal ik dat het zo snel donker is. En ik kan slecht tegen kou, mijn spieren vinden dat niet fijn.

  5. Ik heb er gelukkig niet zoveel last van. Ik steek meestal geurkaarsjes aan om het wat gezelliger in huis te maken nu het wat vroeger donker wordt. En dan ‘s avonds onder een dekentje liggen en kijken naar mijn favoriete series. Ik kom zo de herfst wel door.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.