Nieuwe bezoekers via Google zijn natuurlijk fijn, maar hoe zorg je er nu voor dat er meer terugkerende bezoekers naar je blog komen? 6 Tips die je daar gegarandeerd bij gaan helpen.

Meer terugkerende bezoekers door frequent te bloggen

Je blog bezoekers kunnen overal vandaan komen. Vaak komen ze via je sociale media kanalen, zoals Instagram, Facebook of Pinterest, maar een groot deel van de bezoekers zullen je blog vinden via Google. Zeker wanneer je blog SEO-proof is, kan het percentage bezoekers dat je blog via Google vindt, hoog oplopen. Bezoekers die via Google komen, zijn natuurlijk fijn, maar je wilt ook graag dat ze terugkomen. Houdt er namelijk rekening mee dat mensen die je blog via Google vinden vaak heel specifiek op zoek zijn naar bepaalde informatoe. Ze willen bijvoorbeeld weten wat iemands ervaring met een Ikea keuken is of ze zijn op zoek naar tips wanneer ze een puppy gaan adopteren. Dat ze op jouw blog terecht komen, wil niet zeggen dat ze na dat ene bezoek vaker terug komen. Maar er zijn zeker wel een aantal dingen die je vanaf nu kunt gaan doen om meer terugkerende bezoekers op je blog te krijgen, dit zijn mijn 6 tips. Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat hoe meer blogs je publiceert, des te groter de kans is dat mensen je blog vinden. Hoe vaker Google namelijk nieuwe artikelen op je blog vindt, hoe sneller je blog wordt geïndexeerd. De meningen over hoe vaak je dan ‘moet’ bloggen, verschillen echter nogal. Ik publiceer zelf vijf blogs per week naast mijn gewone parttime baan. Ik kan me echter heel goed voorstellen dat veel mensen dit vrij veel vinden en dat dit aantal voor hen niet haalbaar is. Gemiddeld wordt dus vaak gesproken over drie blogs per week. Ik denk echter wel dat kwaliteit altijd belangrijker is dan kwantiteit. Hou het bloggen voor jezelf ook vooral leuk door geen onhaalbare doelen wat betreft het bloggen te stellen. Ga je echter bloggen, denk dan niet dat je er komt met slechts twee blogs per maand.

Meer terugkerende bezoekers op je blog door consequent te zijn

Ook consequent zijn is wat mij betreft belangrijk om meer terugkerende bezoekers op je blog te krijgen. En dit begrip kun je best ruim opvatten. Het komt er op neer dat mensen op een gegeven moment weten wat ze op en van jouw blog kunnen verwachten. Als hetgeen wat ze op jouw blog zien ze namelijk aanspreekt en ze merken op een gegeven moment dat jij vaker dat soort content plaatst, is de kans groter dat dit terugkerende bezoekers zijn. Consequent kun je natuurlijk al zijn door vaste dagen te kiezen waarop je nieuwe blogs publiceert. Sommige bloggers werken zelfs met een heel strak schema door zelfs per dag een blog over een bepaald onderwerp te publiceren. Maar je kan ook consequent zijn door de foto’s die je maakt, de opmaak die je gebruikt en natuurlijk vooral met de onderwerpen waar je over schrijft. Vaak scoren niche blogs goed in Google, maar ook een lifestyle blog zoals die van mij waarop diverse onderwerpen aan bod komen, kan echt wel goed bezocht worden. Ik ben namelijk heel consequent in mijn stijl. Zo schrijf ik bijvoorbeeld veel interieurartikelen. Al deze interieur artikelen zijn voorzien van foto’s uit mijn eigen huis, wat erg kleurrijk is. Ik ga dus bijvoorbeeld niet opeens alleen nog maar artikelen schrijven over een landelijke of vintage woonstijl. Verder werk ik als cosmetica adviseuse en mag ik wel zeggen dat ik wat te vertellen heb over huidverzorging. Bovendien schrijf ik meestal over de wat ‘luxere’ merken. Mijn lezeressen weten inmiddels dat ze hier niet hoeven zoeken naar een review van een haarmasker van de Action van twee euro, om maar iets te noemen.

Blijf dicht bij jezelf en laat zien wie je bent

Dicht bij jezelf blijven ligt eigenlijk een beetje in het verlengde van consequent zijn. Door vast te houden aan een bepaalde stijl, weten je bezoekers wat ze aan je hebben. Op den duur zullen ze je gaan vertrouwen en heel specifiek op jouw blog op zoek gaan naar inspiratie en informatie. Ook dit vertrouwen is belangrijk voor meer terugkerende bezoekers op je blog. Blog dus vooral over onderwerpen die je leuk vind, waar je iets mee hebt en waar je daadwerkelijk wat over te vertellen hebt. Laat je niet verleiden om (betaalde) opdrachten aan te nemen die eigenlijk helemaal niet bij jou en je content passen. De kans is namelijk erg groot dat dit soort content ook niet wordt gelezen (noch gewaardeerd) door je bezoekers. De kans is dus groot dat veel bezoekers op je blog hier terecht zijn gekomen via Google. Eén van mijn oude artikelen die nog steeds in mijn top 10 best gelezen artikelen is bijvoorbeeld een uitgebreid stuk over mijn ervaringen met een Roaccutane kuur tegen acne. Maar ByChristiana is natuurlijk geen blog over de huid met acne, het gaat zelfs niet alléén maar over huidverzorging. Ik blog over allerlei lifestyle onderwerpen en daarin ben ik ook duidelijk op de voorpagina van mijn blog. Zo staat er onder mijn header dat ByChristiana ‘een inspirerende lifestyle blog over interieur, fashion & beauty’ is én bovendien staat het ook nog eens rechts in mijn zijbalk. Op deze manier weten mensen waar ze aan toe zijn. Ze zijn dan misschien op mijn blog terecht gekomen omdat ze op dat moment zochten naar informatie over die Roaccutane kuur, maar als ze zien wat ik nog meer te bieden heb, bestaat de mogelijkheid dat ze blijven hangen en terugkomen, omdat ze waarschijnlijk ook wel geïnteresseerd zijn in mijn andere blogposts over huidverzorging.

Wat je ook kunt doen voor meer terugkerende bezoekers op je blog is (meer) interne links plaatsen, ook in oude artikelen. Juist omdat mensen via Google heel specifiek naar informatie over een bepaald onderwerp zoeken, komen ze ooit een keer bij één van jouw blogs terecht. Door intern te linken naar andere (oudere) artikelen bestaat de kans dat die nieuwe bezoekers ook die artikelen bekijken. Op die manier ontdekken mensen dus dat jij blijkbaar verstand hebt van een bepaald onderwerp of misschien vinden ze jouw stijl of ideeën heel inspirerend. Dit geeft hen een reden om vaker terug te komen.

Meer terugkerende bezoekers op je blog door een goede interactie

Als blogger moet je nooit het belang en de waarde van je bezoekers onderschatten. Immers, niemand wil het gevoel hebben om te zitten bloggen voor anderhalve man en een paardenkop, maar zonder je bezoekers zul je ook uiteindelijk ook nooit betaalde opdrachten gaan ontvangen. Zorg dus voor interactie met je bezoekers door het plaatsen van comments makkelijk te maken en reageer ook vooral op relevante comments. Zeker comments waarin vragen worden gesteld. Op social media kun je natuurlijk ’teasen’ in de hoop dat mensen doorklikken naar je blog. Dit doe je dan bijvoorbeeld door aan te geven dat je een nieuwe blog gepubliceerd hebt. Laten we zeggen dat je een artikel hebt geplaatst met 6 tips over hoe je meer terugkerende bezoekers op je blog krijgt. Op social media kun je dan bijvoorbeeld een tipje van de sluier oplichten door daar alvast één tip te geven. Dan worden mensen vast benieuwd naar meer. Over dat teasen wil ik nog wel één ding extra zeggen. Sla hier niet in door, want dat kan heel flauw overkomen. Zo stelde ik ooit een serieuze vraag aan iemand onder een Instagram foto, en die persoon zei toen dat ik het antwoord kon vinden op haar blog. Ja, toen haakte ik dus direct af. Je ziet dat er enorm veel over dit onderwerp te vertellen is. Nu ben ik zeker geen expert op dit gebied, maar na zoveel jaar bloggen weet ik inmiddels wat (meestal) wel en wat (meestal) niet werkt. Ik heb het in dit artikel nu eigenlijk nog niet eens gehad over het belang van kwalitatief goede artikelen en mooie beelden. Je kan er van uit gaan dat een blog met een mooie layout (alhoewel mooi natuurlijk een heel relatief begrip is) langer in iemands gedachten blijft hangen dan een blog die er ‘niet uitziet’. Bovendien gaat het bij bezoekersaantallen natuurlijk altijd om een combinatie van factoren. Er is niet altijd maar één ding waar het aan ligt dat mensen wel of niet terugkomen.

ALS JIJ ZELF EEN BLOG HEBT, WEET JE DAN HOE HET ZIT MET JE TERUGKERENDE VS. NIEUWE BEZOEKERS?

© ByChristiana, tekst. Erica Budding, fotografie. All rights reserved.

13 Comments

  1. Ik heb geen blog maar wel heel interessant om te lezen. Ben zelf erg kritisch bij blogs (ik lees er maar een stuk of 8) en als ik via google kom keer ik zeker niet altijd terug vooral omdat er wel heel veel blogs zijn met content die vrij weinig toevoegt (sec de beschrijving van een product, geen bijzondere foto’s, en vaak overduidelijk posietief m.b.t. het product).

    1. Christiana says:

      Ik kom zelf via Google natuurlijk ook op heel veel blogs terecht die ik niet interessant genoeg vind om vaker te bezoeken. Ik merk dat mooi beeld het bij mij altijd goed doet en dat is voor mij vaak wel een reden om een blog te onthouden of aan mijn favorieten toe te voegen.

  2. Volgens mij heb ik wel een redelijk vast clubje, maar daarnaast heb ik ook wel veel eenmalig Google-verkeer. Die combinatie vind ik eigenlijk wel prima zo. Ik moet zeggen dat ik het wel weer leuk vind als ik hoor dat mensen vanuit een toevallig bezoekje aan mijn blog zijn blijven hangen.

  3. Fijne tips! Aan mijn bezoekersaantallen mag nog wel gebeuren 🙂 Ik heb wel vaste lezers en dat vind ik heel leuk en ben ik ook heel dankbaar voor. Ik wil zoveel mensen inspireren, maar weet, dat ik ook niet de enige ben 🙂

    1. Interessant artikel. Ik moet er ook wat meer op gaan letten, al heb ik wel een lijstje met blogs die ikzelf hel graag bezoek.

    2. Christiana says:

      Wat ik zo leuk vind aan jouw blog is dat je een echte niche-blog hebt. Ik ken serieus geen enkele andere blog waar Parijs een hoofdrol speelt, dus dat doe je heel goed!

  4. Ik denk dat ik wel een vaste club heb die mijn blog bezoekt, en denk zelfs dat mensen erop rekenen dat je op vaste dagen een post plaatst. Maar ik kijk steeds minder naar de cijfertjes bij mijn analytics, soms is het wel interessant om te zien welk artikel populair is en ik weet dat ik vaker over dat soort onderwerpen zou moeten schrijven maar ik heb nooit een vast plan. Het is meestal maar net wat op mijn pad komt.

    1. Christiana says:

      Ik denk inderdaad ook wel dat mensen dat doen, ik merk zelf dat ik het ook doe in ieder geval. Ik vind het altijd wel leuk om te zien welke artikelen heel populair zijn, zo doen de Sketch artikelen het vaak ook heel goed, en dat zijn toch voor een groot deel Google-bezoekers. Verder heb ik ook niet altijd een heel strak plan hoor. Ik ben wel trouw in het posten van 5 blogs per week en ik probeer de onderwerpen ook wel zo veel mogelijk af te wisselen, zodat er bijvoorbeeld niet alleen maar beauty artikelen achter elkaar online komen. En vaak is het ook maar net welke samenwerkingen en inspiratie er op mijn pad komen.

  5. Mooie tips! Vooral interne links opnemen is iets wat bij mij volgens mij wel helpt. Ik probeer daar bij bijna elk artikel wel op te letten. Verder ben ik wel consequent met blogs plaatsen (altijd 5 blogs per week: op maandag t/m vrijdag), maar zoals jij ook al zegt vind ik het wel belangrijk om het bij mezelf te houden. De ene blog wordt vaker gelezen dan de ander, maar dat vind ik niet erg. Als ik er zelf maar veel plezier aan beleef om het te schrijven 🙂

    1. Christiana says:

      Ik ben zelf ook altijd heel consequent met het posten van 5 blogs per week en ik denk zeker dat dat helpt voor meer terugkerende bezoekers op je blog. Zo weet ik bij jou ook dat er van maandag tot en met vrijdag altijd iets nieuws te lezen is en anders heb je ook genoeg ‘oude’ artikelen die leuk zijn om nog eens te bekijken.

  6. Ik vind het leuk om naar de statistieken te kijken, maar ik staar me er niet blind op. Ik vind het leuk om te doen wat ik het liefste doe en dat mijn statistieken zo blijven stijgen, is een mooie bijkomstigheid!

    1. Christiana says:

      Dat is ook het allerbelangrijkst! Ik geniet gelukkig ook nog steeds volop van het creëren van nieuwe content, het bedenken van nieuwe settings voor foto’s en het schrijven van nieuwe artikelen.

  7. • Wat fijn om te lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.