Wil je gezonder eten maar weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken? Dit zijn vast 6 simpele tips waar je direct mee kunt beginnen.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Wil je gezonder eten: balans is heel belangrijk

Gezonder eten, lekker in je vel zitten en eventueel afvallen gaat allemaal om balans. Het is in theorie zo simpel. Wil je kilo’s kwijt, dan is het zaak om ervoor te zorgen dat je méér calorieën verbrand dan dat er binnenkomen. Minder eten, meer bewegen. Maar minder eten betekent absoluut niet jezelf uithongeren. Eet je te weinig, dan gaat je lichaam niet alleen protesteren en (letterlijk) flauw worden, ook is het een feit dat als er dan op een gegeven moment voedsel binnenkomt, wat dat dan ook is, je lichaam dit sneller op zal slaan.

Stoppen met zout

Zout houdt vocht vast. Zout kun je eigenlijk best makkelijk skippen door om te beginnen al geen éxtra zout aan je eten toe te voegen. Dat er in chips veel zout zit en dat je daar dus beter niet te veel van moet eten, is duidelijk. Maar kant-en-klare maaltijdmixen zitten bijvoorbeeld ook vaak vol zout. Probeer in plaats daarvan eens je eigen sausjes te maken.

Water drinken

Verwar honger niet met dorst. Niet alleen is water drinken sowieso goed voor je lijf, water kan ook je hongergevoel verminderen. Zorg dat water ‘bereikbaar’ is. Het is nu eenmaal een feit dat je vaak gewoon vergéét om te drinken op momenten dat je het druk hebt en je geen water in de buurt hebt, bijvoorbeeld op kantoor, of wanneer je veel onderweg bent. Neem een flesje water mee van huis en zorg dat je fles altijd gevuld is.

Geen frisdranken en vruchtensappen

Serieus. Want dit zit echt boordevol suiker. Ik begon in mei 2016 met mijn nieuwe bewind, en heb sindsdien nooit meer cola gedronken. Geen druppel. Ik mis het ook niet. Eigenlijk drink ik überhaupt geen frisdrank meer. Geen Dubbelsientje niks, #hoeheethetookalweer. Alleen af en toe een vers sapje. En ja, ja, me knows, ook in verse jus zit suiker, maar fruit bevat dan ook weer vezels en zo.

Geen cruesli

Ik was jaren lang gewend om yoghurt met cruesli te eten in de ochtend. Toen begon Quaker op een bepaald moment ook nog hartvormige schaaltjes op hun verpakkingen te drukken. Nou, toen had ik het hélemaal niet meer natuurlijk. Ik at niets anders meer ’s ochtends. Maar cruesli zit echt vol met suiker. Ik eet het nooit meer.

Liever geen ‘light’ producten

Light producten blijken je dus echt niet ‘lighter’ te maken. Er zit dan wellicht minder vet in een light product, maar wel veel suikers en kunstmatige toevoegingen. Wil je gezonder eten, laat light producten dan liever staan. Wat ik nu doe in plaats van yoghurt met cruesli of Optimel light yoghurt? Ik neem gewoon magere yoghurt met daarin vérs fruit, zoals aardbeien of een banaan. En ze zeggen ook niet voor niets gaan met die banaan, want van een banaan krijg je hartstikke veel energie. Kiwi is trouwens ook lekker in de yoghurt.

Wil je gezonder eten? Eet langzamer!

Tijdens het eten worden er er allerlei signalen naar je hoofd gestuurd. Het seintje ‘ik zit vol’, bereikt je hersens echter pas later. Wanneer je dus te snel eet, is de kans groot dat je meer eet dan je nodig hebt, omdat je lichaam simpelweg niet genoeg tijd heeft om dit signaal te verwerken. Door langzamer te eten wordt het verzadigingshormoon als het ware op tijd verwerkt. Belangrijke toevoeging die ik hier nog wil doen; wees je bewust van wat je eet. Als je tijdens het eten nog met vijftien andere dingen tegelijk bezig bent, kun je je voorstellen dat je bepaalde signalen hélemaal niet meer oppikt.

Wil je gezonder eten? Dan doe je dat óók in het weekend!

Als het weekend is, heb je vaak het gevoel dat je weer wat meer ‘mag’, wat eten betreft. Dat kan natuurlijk ook, maar overdrijf het niet. Als je vijf dagen in de week keurig eet, maar je ieder weekend helemaal laat gaan, dan schiet je daar uiteindelijk natuurlijk nog niet heel veel meer op. Bovendien, als je lichaam eenmaal gewend raakt aan minder snacks, dan héb je er uiteindelijk ook minder zin in. Dus doorbreek nu dit patroon en koop gewoon een voor jou reële hoeveelheid aan snacks en neem die wanneer je er écht zin in hebt. Of dat nu op maandagmorgen (bij wijze van spreken) of op zaterdag avond is. Maar let wel; op is op. En dan moet je tot de week erna wachten om weer snackjes te kopen.

© ByChristiana, tekst. Erica Budding, fotografie. All rights reserved.

3 Comments

  1. Oh yes! Ik ben het zo ontzettend met je eens, maar ik heb het er tegelijkertijd zo moeilijk mee. Ik zou zo graag van die gezonde salades (met hüttenkäse en een soort doperwten en weet ik wat er nog allemaal in) mee naar het werk meenemen maar ik heb geen inspiratie en weet ook niet waar handige receptjes te vinden zijn die écht gezond zijn en ook nog eens lekker zijn en een beetje vullen. Ja, ik zou natuurlijk het Internet kunnen afstruinen, maar ik heb gewoon te weinig tijd. Dus mocht je nog ideeën hebben dan hoor ik het graag.

    1. Christiana says:

      Ja, dat is dus een beetje het punt. Ik ben nu dus ook niet echt een fantastische kokkin of zo;-) Ik ben hartstikke creatief (geloof ik dan graag), maar niét in de keuken. Ik had je dus graag allerlei geweldige recepten meegegeven, maar helaas:-(

  2. geweldig artikel..en zooo grappig…gaan met die banaan!!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.