Je ontbijt overslaan kan soms aantrekkelijk lijken wanneer je in de ochtend gehaast bent, maar het is eigenlijk beter om er wel even de tijd voor te nemen.

Beware

Je ontbijt overslaan kun je beter niet doen!

In aanmerking genomen dat de meesten van ons gemiddeld zo’n acht uur per nacht slapen en dat je ‘s nachts normaal gesproken niets eet, kun je je voorstellen dat je lichaam na deze periode voedingstoffen nodig heeft om weer op gang te komen. Voedingsstoffen geven je energie, mits je de juiste voedingsstoffen kiest uiteraard. Door te ontbijten komt bovendien je metabolisme weer op gang.

Ontbijten geeft je energie

Ontbijten geeft je energie waardoor je je gedurende de dag makkelijker kunt focussen en meer en beter kunt presteren. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Lukt het je niet om te ontbijten? Vaak is het een kwestie van gewenning. Je hoeft natuurlijk ook niet te gaan voor een super uitgebreid ontbijt. Zoals in feite voor vrijwel alles op gaat; zoek iets wat jij lekker vind en wat bij je past, daardoor kun je handelingen en rituelen makkelijker opnemen in je dagelijkse routines en ook daadwerkelijk volhouden. Kies bijvoorbeeld voor een yoghurt met fruit of een green juice. Greens zijn een mooie aanvulling op je dagelijkse portie groenten en fruit. Je voegt ze bijvoorbeeld toe aan je smoothie of water. Ze bevatten fruit, vitamines en vezels en dat zijn al die belangrijke voedingstoffen die een goed ontbijt ook zou moeten bevatten. Zie het altijd als een aanvulling op je ontbijt, niet als een vervanging.

Ontbijten is goed voor de vetverbranding en zal je ook helpen met afvallen!

Ontbijten is goed voor de vetverbranding. Hoewel het wellicht aantrekkelijk kan lijken om je ontbijt over te slaan omdat je zo minder calorieën binnenkrijgt, werkt je ontbijt overslaan juist averechts. Sowieso zul je door gewoon te ontbijten minder honger hebben en dus als het goed is ook minder gauw zin hebben in iets lekkers, wat vaak ook toch weer ongezond is. Door in de ochtend gewoon te ontbijten, is de kans kleiner dat je halverwege de ochtend al gaat snoepen of juist een overdadige lunch wilt gaan nuttigen. Ook werkt ontbijten op je gemoedstoestand. Wanneer je je ochtend al gezond begint, is de kans groter dat je dat gedurende de dag vol houdt. Stel je voor dat je met een snack zou ontbijten, dan is het in de loop van de dag vaak makkelijker om nog een snack te nemen, ‘want je bent de dag toch al slecht begonnen’. Door te ontbijten blijft je bloedsuikerspiegel ook op peil. Dit is belangrijk om zogenaamde suikerdips te voorkomen, waar je je heel futloos door kunt gaan voelen.

Je ontbijt overslaan? Gun jezelf juist een momentje in de ochtend!

Hoewel eten in feite een must is (niemand kan uiteindelijk zonder), kun je je eetmomenten daarnaast natuurlijk ook proberen te zien als een momentje van rust. Een momentje voor jezelf. Je hoeft daarvoor echt niet elke dag de linnen tafelkleden en het zilveren bestek uit de kast te halen, maar gun jezelf gewoon elke dag dat lekkere en gezonde ontbijtje. Ik vind het bijvoorbeeld altijd heel fijn om tijdens het ontbijten een filmpje op Youtube te kijken en tijdens het drinken van mijn thee komt Sketch altijd op schoot liggen en knuffelen we. Dat is echt een fijn ritueeltje in de ochtend.

JE ONTBIJT OVERSLAAN, DOE JIJ DAT WEL EENS?

© ByChristiana, tekst. Erica Budding, fotografie. All rights reserved. Dit artikel bevat een gesponsorde link.

6 Comments

  1. Nee, ik ontbijt altijd! Ik word een beetje dizzy als ik ’s ochtends geen ontbijt neem. Ik ontbijt altijd met yoghurt, muesli, blauwe bessen en een beetje honing.

  2. Ik ontbijt altijd! Ik heb ook gewoon echt honger in de ochtend, haha. Ik ben dol op van die luxe ontbijtbuffetten in hotels of zo, maar thuis hou ik het uiteraard meestal wel wat simpeler.

  3. Ontbijtjes zijn echt zo lekker! Ik kan echt niet zonder, want ook al kan mijn lichaam het misschien wel aan, mijn hoofd roept om eten en een kopje thee, haha.

  4. Eerlijk? Ja dat komt wel eens voor, al probeer ik daar de laatste tijd wel meer op te letten.

  5. Nee, nooit. Ik merk ook altijd dat ik dan op een gegeven moment zo’n raar misselijk gevoel krijg als ik te lang wacht.

  6. Vroeger kon ik heel lang zonder ontbijt, nu merk ik dat ik de energie wel degelijk nodig heb.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.